Kult samochodów sleeper jest dobrze znany – są to samochody, które wydają się niepozorne, ale skrywają w sobie ukrytą moc. Oto 10 najlepszych samochodów sleeper…
Znasz ten rodzaj samochodów: Volvo 850 T5 kombi, Mitsubishi Galant VR-4, VW Passat W8, Lancia Thema 8.32 (to taki zwyczajny sedan z silnikiem Ferrari V8)… ale o tym nie mówimy tutaj. Nie, mówimy o samochodach, które zwykle są pomijane, bo są dość zwyczajne i mało ekscytujące, ale mają ukryty potencjał do tuningowania na nieprawdopodobnie wysokim poziomie. Nie mówimy o samochodach fabrycznych sleepers, ale o sleepersach, które można dostosować na własną rękę!
Widzisz, silniki istnieją w rodzinach. Często można znaleźć wersję o obniżonej mocy w modelu z niższej półki, który można bardzo łatwo zmodyfikować tak, aby był tak mocny, jak wersja sportowa topowego modelu, albo po prostu wymienić bez większego zamieszania. Czasami producent po prostu umieszczał pełnoporcjowy, wysokowydajny silnik w nudnym samochodzie i nikt tego nie zauważył. W każdym przypadku, istnieje ukryta moc w miejscach, których byś się nie spodziewał.
Oto kilka zaskakujących opcji, które pozwolą ci od zera do bohatera, bez żeby ktokolwiek zauważył…
SEAT Exeo
Exeo to dziwny samochód. Nie jest taki zły, po prostu… taki bez sensu. To jakby szefowie firmy mieli kiedyś spotkanie i ktoś powiedział: „Poczekajcie chwilę – nie mamy nowego samochodu w kategorii sedany-hatchbacki. Czy możemy połączyć kilka części z magazynu i stworzyć jeden?” Więc to naprawdę nie jest unikalny design, bardziej potwór Frankenstein; w rzeczywistości w środku jest sporo Audi A4. Ale interesujący jest fakt, że do Exeo można było dostać kultowy silnik Volkswagena 1.8 20vT – dokładnie taki sam, jak w Audi S3, który ma 210 KM, albo w TT, który ma 225 KM. Okej, Exeo 20vT oferował tylko 148 KM, ale to jest ten sam podstawowy silnik.
Jak rozwinąć go do pełnej specyfikacji 225 KM? Cóż, blok jest ten sam, ale w modelu 225 KM są inne tłoki, wał korbowy, czujnik MAF, wtryskiwacze, katalizatory, sterowanie mapą, intercoolery, a także większy turbosprężarka – więc możesz po prostu znaleźć silnik BAM z Audi TT i zamontować go bezpośrednio (prawdopodobnie łatwiejsze), choć nawet prosty remap silnika Exeo pozwoliłby mu przekroczyć 180 KM bez problemu. A skoro tyle jest Audi w tym nietypowym SEAT, jak trudno mogło być zbudować sobie Exeo Quattro…?
TOP TRZY MODYFIKACJE: Remap, turbosprężarka K04, ulepszony system zasilania
Nissan Almera
Są kultowe hot hatche, są też niszowe hot hatche, a potem jest Nissan Almera GTI. To jeden z tych samochodów, które, pomimo że są dość dobre, obchodzi tylko pięciu ludzi. Ci pięciu ludzi to ogromni fani, którzy godzinami będą mówić o tym, jak „to jest dobry samochód, naprawdę, uwierz mi” i którzy wydali sporo pieniędzy, budując dla siebie wersje na najwyższym poziomie, ale to nigdy nie będzie samochód, który wbije się na te wszędobylskie listy Najszybszych Hot Hatchów Wszech Czasów.
To jednak daje nam okazję do bycia nieco podstępnym. Otóż, Almera GTI ma silnik SR20. A gdzie jeszcze możesz znaleźć SR20? Tak, w modelach 180SX, 200SX, Sunny GTI-R – w wersji SR20DET, jest to silnik z turbodoładowaniem, który uwielbia być tunowany na szalone poziomy.
„T” w nazwie jest istotne. Oznacza „turbo”. Silnik Almera GTI to SR20DE – bez „T” – mówimy wtedy o 140 KM z fabryki. Niezbyt ekscytujące. Ale kluczowa kwestia dotyczy tego, co reprezentuje: architektura SR20 jest charakterystyczna dla Almery, więc możesz znaleźć silnik z turbo i po prostu go zamontować – nie baw się w zwiększanie mocy swojego silnika, po prostu znajdź właściwy model DET. Nieprawdopodobne konie mechaniczne są w zasięgu ręki. (Być może warto jednak zmodernizować hamulce i dodać mechanizm różnicowy!)
TOP TRZY MODYFIKACJE: Silnik SR20DET, mechanizm różnicowy, jak najwięcej turbodoładowania
Ford Transit
Dobrze, to nie jest samochód, po prostu musisz nam zaufać w tej kwestii. Pomimo wielozadaniowości vana, który jest kręgosłupem Wielkiej Brytanii…