Nowe prawo wchodzi dziś w życie (3 stycznia 2024 r.), wdrażając to, co rząd twierdzi, że jest najbardziej ambitną strukturą regulacyjną na świecie dla przejścia na pojazdy elektryczne – inaczej znane jako „Mandat pojazdów o zerowej emisji” (ZEV).
Chociaż krytycy stali w kolejce, aby potępić decyzję rządu o opóźnieniu zakazu dotyczącego nowych samochodów benzynowych i dieselowych do 2030 roku, rząd twierdzi, że analiza Komitetu ds. Zmian Klimatu pokazuje, że bardziej pragmatyczne podejście Rishiego Sunaka nie wpłynie istotnie na postęp w redukcji emisji na szczeblu krajowym.
Jednakże, oprócz doprowadzenia Wielkiej Brytanii do poziomu sąsiednich państw UE i Kanady, Ministerstwo Transportu twierdzi, że dłuższy okres pozwala konsumentom na większą swobodę wyboru i daje więcej czasu na „wyrownanie” krajowej infrastruktury ładowania.
Mandat ZEV nakłada, że producenci muszą sprzedawać coraz większą liczbę pojazdów elektrycznych lub o zerowej emisji jako procent swojej ogólnej sprzedaży. Rozpoczyna się to w tym roku od celu 22 procent dla samochodów i 10 procent dla furgonetek, rosnąc do 100 procent do 2035 roku.
Coroczne cele Mandatu ZEV do 2030 roku
Rok | Udział sprzedaży samochodów będących pojazdami o zerowej emisji | Udział sprzedaży furgonetek będących pojazdami o zerowej emisji |
2024 | 22% | 10% |
2025 | 28% | 16% |
2026 | 33% | 24% |
2027 | 38% | 34% |
2028 | 52% | 46% |
2029 | 66% | 58% |
2030 | 80% | 70% |
Aby uczcić wdrożenie nowego prawa, minister ds. Technologii i Dekarbonizacji, Anthony Browne, odwiedzi nowy punkt ładowania BP Pulse w Londynie.
„Obok wydanych przez nas ponad 2 mld funtów na przejście na pojazdy elektryczne, nasz mandat dotyczący pojazdów o zerowej emisji zwiększy dalej gospodarkę i pomoże producentom w zabezpieczeniu sprawnych brytyjskich miejsc pracy w branży motoryzacyjnej” – powiedział.
„Zapewniamy pewność inwestycyjną dla sektora ładowania w celu rozszerzenia naszej sieci ładowania, która od tego czasu zeszłego roku wzrosła o 44 procent. To będzie wsparcie dla stale rosnącej liczby pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii, które obecnie stanowią ponad 16 procent rynku nowych samochodów w Wielkiej Brytanii.
Choć rząd twierdzi, że nowe prawo pomoże gospodarstwom domowym przejść na elektryczne pojazdy, wesprze wzrost rynku używanych pojazdów elektrycznych i zachęci do większej liczby ładowań, do tej pory nie odpowiedział na prośby przemysłu o zachęty w celu dalszego stymulowania sprzedaży nowych pojazdów elektrycznych.
Obecnie zachęty rządowe skupiają się głównie na hojnych korzyściach podatkowych osobistych dla użytkowników elektrycznych samochodów służbowych, dotacjach do ładowarek dla furgonetek i 350 funtów na koszty punktów ładowania dla osób mieszkających w mieszkaniach wielorodzinnych.
Mówiąc przed wizytą ministra, wiceprezes BP Pulse UK, Akira Kirton, powiedział: „Ten mandat wzbudza zaufanie do naszej strategii, potwierdzając nasze plany inwestowania 1 mld funtów przez 10 lat, aby nadal rozwijać setki punktów ładowania EV na terenie kraju do 2030 roku, wzmocnić infrastrukturę ładowania Wielkiej Brytanii.”
Kliknij tutaj, aby zobaczyć naszą listę najlepszych obecnie sprzedawanych samochodów elektrycznych…