Z wyjątkiem jest nasza lista najbardziej kosztownych ikon brytyjskich samochodów. Pierwsze pięć reprezentuje drogie i nieosiągalne ceny, a kolejne pięć to samochody z ogromnym potencjałem modyfikacyjnym.
Wyrażenie „Brytyjski Przemysł Motoryzacyjny”, kiedyś coś, co wywoływało wielkie narodowe dumy, dzisiaj często jest podawane jako mała kpina. Przywołuje wspomnienia nieudanego Morris Marina i Austin Allegro, wraz z hałaśliwymi Triumph Heraldami, wyeksploatowanymi vanami Reliant Delboy’a i zardzewiałymi Land Roverami Freelandery, których głowice płaczą obficie. Ale nie pozwólmy, żeby tego rodzaju szeroko zakrojona negatywność nam to zepsuła: w Wielkiej Brytanii zbudowano wiele ikonicznych i wspaniałych samochodów, od Mini do E-Type, od MGB do Lotus Seven i wielu innych; jest powód, dlaczego wszystkie zespoły F1 chcą mieć siedzibę w Wielkiej Brytanii, dlaczego venerowane marki takie jak Morgan przetrwają w swoich niewielkich, wysłużonych niszach, dlaczego zagraniczne własności nie osłabiły wspaniałości Rolls-Royce’a czy Bentleya. Wielka Brytania zawsze była i jest świetna w tworzeniu świetnych samochodów. Dlatego teraz zebraliśmy nasze dziesięć ulubionych – gwiazdy, legendy, te, które wszyscy chcemy zabrać do domu i trochę się z nimi pobawić. I jest tu twist: pierwsze pięć to ikony, nieosiągalne i koszmarnie drogie samochody, których większość z nas będzie musiała zadowolić się tylko plakatem na ścianie sypialni… ale następne pięć to mistrzowie modyfikacji, samochody, które można znaleźć za rozsądne pieniądze. Odlotowe, zabawne, interesujące i ekscentryczne samochody zbudowane w Wielkiej Brytanii, tylko czekające, aby je wzbogacić o niesamowite modyfikacje. Panie i Panowie, nalejmy szybko filiżankę Earl Greya i odpalmy silniki – oto nasze dziesięć ikon brytyjskich samochodów.
Najdroższe brytyjskie samochody, które wprawiają w zdumienie
McLaren F1
Na arenie super samochodów w latach 90. różni producenci stawiali na granicy 200 mph: F40 Ferrari mogło osiągnąć 201 mph, Porsche 959 nie było daleko za nim z 197 mph, a w 1992 roku Jaguar zdobył tytuł „najszybszego seryjnie produkowanego samochodu na świecie”, wyciśnięte 212 mph z modelu XJ220. Ale wtedy McLaren wpadł po prostu z nowym F1, rzucił wszystkim krzywe spojrzenie, zgasił papierosa i osiągnął maksymalną prędkość 240 mph. Było to śmiało mówiąc całkowicie absurdalne. Nie było szansy, że którykolwiek inny producent samochodów mógł się do tego zbliżyć.
Oczywiście McLaren nie wziął się znikąd; w tajemnicy poddawano długotrwałym testom wysokowydajną wersję silnika BMW S70/2 V12, sprytnie schowaną w pseudobrajanku E34 M5 Touring. Inżynier Formuły 1, Gordon Murray, mistrz tego projektu, zaprojektował pionierskie maszyny z centralnym fotelem kierowcy, pierwszy na świecie samochód drogowy z monokokiem z włókna węglowego, zbudowany bez żadnych kompromisów dla osiągnięcia optymalnej wydajności. Skrzynia silnika była słynna z blachy pokrytej złotem, co wynikało tylko z jej właściwości termicznych. Specjalnie wykonane narzędzia były odlewane z tytanu. I celem F1 było to, żeby można go było używać na co dzień, była to najszybszy samochód na świecie. Miał dziesięciodyszowy system audio Kenwood, klimatyzację, nawet torbę golfową. To nie była tylko super samochód, to był najdoskonalszy samochód drogowy tego typu. I pod każdym ważnym względem nadal nim jest.
Cena dzisiaj: £15,000,000
TVR Speed 12
TVR zawsze był znany ze swoich kompromisowych konstrukcji, łączących surrealistyczne i obce krzywe z hałaśliwymi i gniewnymi silnikami, i nigdy nie było miejsca na coś tak bezdusznego jak ABS, poduszki powietrzne czy kontrola trakcji. A Speed 12? To było najbardziej bezkompromisowe ze wszystkich. Bazując na drobinki Cerbery, tworzył platformę testową dla potencjalnego GT1-racera – czegoś, co nigdy się nie ziściło; Speed 12 GTS rywalizował w kilku rundach Mistrzostw FIA GT1 w 1998 roku, ale zmieniły się zasady, co przekreśliło szanse samochodu. Jego jedyny ocalały egzemplarz istnieje teraz jako szalony i wyjątkowy twór; pod tym płomienistym wlotem powietrza kryje się 7,7-litrowy V12 – w zasadzie dwie przerobione jednostki…