„Wysłano do Komisji Europejskiej „pilną prośbę” ze strony Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, aby zapobiec wprowadzeniu nowych podatków, które podniosą cenę samochodów elektrycznych eksportowanych i importowanych między Wielką Brytanią a UE.”
Jeśli Parlament Europejski nie spełni tego żądania, ACEA ostrzega, że od stycznia przyszłego roku na eksport elektrycznych pojazdów do Wielkiej Brytanii, największego partnera handlowego, zostanie nałożone 10% cła. ACEA oblicza, że może to kosztować jego członków 4,3 miliarda euro w ciągu trzech lat i może potencjalnie zmniejszyć produkcję pojazdów elektrycznych na kontynencie europejskim o prawie pół miliona.
Cła będą stosowane zgodnie z przepisami dotyczącymi „reguł pochodzenia”, negocjowanymi w ramach porozumienia brexitowego, które stanowią, że wszystkie części baterii i niektóre surowce do baterii muszą być lokalnie pozyskiwane w UE lub Wielkiej Brytanii. Według ACEA, osiągnięcie tego jest „praktycznie niemożliwe” obecnie.
„Podnoszenie cen samochodów elektrycznych z Europy w momencie, gdy musimy walczyć o udziały w rynku w obliczu zaciekłej międzynarodowej konkurencji, to nie jest właściwy krok – zarówno z perspektywy biznesowej, jak i środowiskowej” – skomentował Luca de Meo, prezydent ACEA i dyrektor generalny Grupy Renault. „Praktycznie oddamy część rynku producentom globalnym.”
ACEA i szef Renault argumentują, że Europa powinna wspierać przemysł w przejściu do neutralności klimatycznej, a nie go ograniczać. ACEA domaga się trzyletniego przedłużenia okresu wprowadzania nowych przepisów, a de Meo wzywa Komisję Europejską, aby „zrobiła właściwą rzecz”, ponieważ branża potrzebuje więcej czasu na zbudowanie odpowiedniej skali, aby spełnić przepisy dotyczące pochodzenia.
Brytyjski rząd i producenci samochodów w Wielkiej Brytanii oboje twierdzą, że są optymistyczni co do możliwości osiągnięcia nowego porozumienia przed styczniowym terminem w 2024 roku, ale doniesienia zza kanału wskazują, że polityczne porozumienie w tej sprawie nie jest jednogłośnie akceptowane. Thierry Breton, komisarz rynku wewnętrznego UE, niedawno powiedział Guardianowi, że „jeśli coś zostało negocjowane, nie powinno być zmieniane”, podczas gdy źródła ACEA przyznają, że porozumienia brexitowe są „politycznie bardzo delikatne” w Komisji Europejskiej.
Kliknij tutaj, aby zobaczyć naszą listę najlepiej sprzedających się samochodów w Wielkiej Brytanii…