WRC Promotor w ciągu ostatnich trzech miesięcy zgromadził wiele pomysłów na poprawę mistrzostw, po spotkaniu się z krytyką ze strony kierowców zaniepokojonych atrakcyjnością WRC i postrzeganym brakiem kierunku.
Te propozycje mają zostać omówione przez Komisję WRC w piątek, aby zdecydować, jakie zmiany będą poddane głosowaniu przez FIA, aby zostały wprowadzone na wydarzeniach w przyszłym roku.
Jak wcześniej informowano, skrócenie wydarzeń, zmiany w formacie niedzieli, możliwa restrukturyzacja systemu punktacji, bardziej odległe punkty serwisowe i odejście od centralnego parku serwisowego mają być omawiane.
Na górze listy życzeń kierowców WRC jest skrócenie długości odcinków drogowych w stosunku do liczby pokonywanych kilometrów specjalnych na rajdach.
W niektórych wydarzeniach załogi spędzą 12 godzin na drodze między opuszczeniem a powrotem do parku serwisowego, aby przejechać 140 kilometrów odcinków specjalnych.
„Najważniejszą rzeczą dla mnie jest to, jak długo trwają dni w stosunku do ilości kilometrów specjalnych, które pokonujemy” – powiedział Elfyn Evans z zespołu Toyoty dla portalu Motorsport.com, pytany o zmiany, jakie chciałby zobaczyć w przyszłości. To nie ma sensu.”
„Oznacza to, że praktycznie nie mamy czasu na nic podczas tygodnia rajdu, a mimo to zawsze są skargi, że [kierowcy] nie mają czasu, więc gdzieś tam jest jasna odpowiedź.
„Wydaje się, że jeździmy wzdłuż i wszerz krajów, do których zmierzamy, podczas gdy można by było skondensować trzy odcinki specjalne w jedno miejsce.
Elfyn Evans, Scott Martin, Toyota Gazoo Racing WRT Toyota GR Yaris Rally1
Zdjęcie: Toyota Racing
„Czasem czuje się, że jeździmy dla samej jazdy i to jest coś, czym trzeba się jak najszybciej zająć.”
Takie myśli podzielił ośmiokrotny mistrz świata i kolega z zespołu Toyoty Sebastien Ogier, który uważa, że bardziej skondensowany harmonogram pomógłby kibicom śledzić wydarzenie dokładniej.
„Omawialiśmy to wiele razy między kierowcami, promotorem i wszystkimi innymi i mamy nadzieję, że w pewnym momencie zostaną wprowadzone jakieś zmiany i zostaniemy wysłuchani” – powiedział Ogier dla Motorsport.com.
„Wszyscy razem mówimy, że nieprawidłowym jest harmonogram, który wykonujemy.
„Większość czasu spędzamy ponad 12 godzin w samochodzie każdego dnia, aby czasami przejechać 100 kilometrów odcinków specjalnych albo czasami mniej.
„W pierwszym dniu w Niemczech [Centralny Rajd Europejski] zamierzamy przejechać 300 kilometrów dla nieco ponad 10 kilometrów odcinków specjalnych, co jest absurdalne.
„Myślę, że ważne jest wprowadzenie prawdziwych zmian, abyśmy mieli bardziej skondensowany rajd z krótszym oknem czasowym.
„Możemy nadal zaprezentować wspaniały spektakl przez 48 godzin z 300 kilometrami zamiast wielu godzin na odcinku drogi. Więc to jest jedna z dziedzin, w których uważam, że musimy się poprawić i zapewnić publiczności możliwość śledzenia nas bardziej dokładnie.”