Przepisy federalne wymagają, aby nowe samochody sprzedawane w USA miały tylne światła stop, które są wyraźnie widoczne dla ludzkiego oka, ale niedawno opublikowany wniosek patentowy Forda wskazuje, że producent samochodów opracowuje bardziej zaawansowane rozwiązanie technologiczne.
Wniosek patentowy, który został opublikowany przez Urząd Patentowy i Rejestracji Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych (USPTO) 14 września 2023 roku i złożony w maju tegoż roku, dotyczy zautomatyzowanego systemu detekcji świateł stop. W wniosku Ford twierdzi, że może to pomóc poprawić działanie systemów wspomagających kierowcę i potencjalnie przyszłych samochodów autonomicznych.
Ford automated brake light detection system patent image
Zgodnie z opisem w wniosku, lidar i kamery mogą być wykorzystane do skanowania drogi, podczas gdy oprogramowanie interpretowałoby odczyty lidaru i obrazy z kamery, aby sprawdzić, czy światła stop pojazdu są włączone. Ford wspomina również o trybach dziennym i nocnym, z różnymi strategiami oprogramowania do wykrywania światła i poprawnego identyfikowania włączonych świateł stop.
Taki system mógłby pomóc samochodom autonomicznym dokładniej ustalać, kiedy można bezpiecznie ruszyć, według Forda. Na przykład, mogłoby to zapobiec przyspieszeniu samochodu, jeśli światło na skrzyżowaniu zmienia się na zielone, ale samochody przed nim jeszcze nie ruszyły. Mogłoby to również być pomocne w przypadku awarii sygnalizacji świetlnej lub, w autach z technologią wspomagania kierowcy, wykrywania świateł stop w przypadku roztargnienia kierowcy.
Argo AI self-driving car prototype
Jak to często bywa z wnioskami patentowymi, przedstawione tu pomysły mogą nigdy nie zostać wprowadzone do produkcji. Ford nie waha się składać wniosków patentowych. Inne niedawne przykłady obejmują rozsuwaną platformę ładunkową dla samochodów pick-up i dachowy akumulator awaryjny dla samochodów elektrycznych.
W zeszłym roku Ford uruchomił swoją dywizję Latitude AI, która zajmuje się opracowywaniem systemów automatycznego prowadzenia, które mogłyby wykorzystać zautomatyzowaną detekcję świateł stop. Producent samochodów nadal doskonali także system BlueCruise, wspomagający jazdę na autostradzie, więc być może zautomatyzowana detekcja świateł stop zostanie tam zastosowana.