Ostatni Audi R8 zjechało z taśmy produkcyjnej, co oznacza koniec pewnej ery. Po 17 latach i dwóch generacjach bardzo ceniony supersamochód został wycofany, co jest stosowne, ponieważ ostatni samochód to coupe V10 Performance skończone w kolorze Vegas Yellow. Jednak ten egzemplarz nie trafi do klienta. Audi postanowiło zachować ten okaz w swoim oficjalnym muzeum w Ingolstadt, Niemcy.
Początkowo planowano zakończenie produkcji w 2023 roku, ale Audi postanowiło przedłużyć produkcję ze względu na nadmiar zamówień, gdy ogłoszono nadchodzącą śmierć supersamochodu. Na temat następcy modelu R8 jest cicho, ale jedno wydaje się dość pewne. Ze względu na zaangażowanie Audi w wypuszczanie tylko samochodów elektrycznych od 2026 roku, następca R8 będzie na pewno elektryczny. Koncepcja PB18 E-Tron mogłaby być naszym najbliższym spojrzeniem na przyszłość.
Na podstawie samochodu koncepcyjnego Audi Le Mans Quattro, R8 zadebiutowało po raz pierwszy na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2003 roku, jako sposób na uczczenie sukcesu marki w wyścigach długodystansowych. Oficjalny samochód drogowy został następnie oficjalnie zaprezentowany na Paris Auto Show w 2006 roku. Początkowo wyposażone w 4,2 litrowy silnik V8, Audi później zdecydowało się osłodzić ofertę, instalując silnik 5,2 litra V10 z Gallardo. W 2008 roku do linii modeli dołączono wersję cabriolet, Spyder, a następnie w 2011 roku pojawił się model wysokowydajnościowy GT. R8 był również pierwszym seryjnie produkowanym samochodem wyposażonym w reflektory full-LED. Pierwsza generacja R8, znana również jako Type 42, uznawana była za jedno z najlepiej prowadzących się samochodów drogowych swojej epoki.
Druga generacja o kodzie modelu: Type 4S, oparta była na platformie Modular Sports System, którą dzieliła z Lamborghini Huracan. Premiera miała miejsce w roku modelowym 2015 w Europie, a w 2017 roku w USA. W odróżnieniu od poprzednika, nie było już dostępnej skrzyni biegów manualnej, a podstawowy model z silnikiem V8 został wycofany. Do linii modeli dodano ponownie wersję Spyder oraz model napędu tylnego koła o nazwie R8 RWS. Samochód wszystko elektryczny Audi R8 e-Tron również wszedł do produkcji, ale w znacznie mniejszym zakresie, sprzedając mniej niż 100 egzemplarzy.
R8 stał się tak ikoniczny, że różne wersje były używane jako samochód osobisty Tony’ego Starka w 6 filmach Marvel Cinematic Universe. Od oryginalnego Type 42, przez różne wersje Spyder, prototyp e-tron, aż po drugą generację 4S. Audi R8 stał się stałym elementem Świata Supersamochodów.
Podsumowując, R8 z pewnością będzie nam brakować, a jego miejsce w historii z pewnością zostanie ugruntowane. Mamy nadzieję, że jego następca będzie równie pamiętny i ekscytujący jak oryginalny R8.