Silnik rotacyjny jest synonimem marki Mazda, dzięki ikonicznym modelom takim jak RX-7 i Cosmo. A teraz jest nadzieja na nowy sportowy samochód z silnikiem rotacyjnym, dzięki ICONIC SP concept.
Jeśli ICONIC SP wydaje się ci znajomy, to prawdopodobnie widziałeś Vision Study Model concept, który został ujawniony pod koniec 2022 roku. Szczegóły dotyczące tego cyfrowego konceptu były niewielkie przy jego premierze, ale teraz stał się on pełnoprawnym modelem conceptu, ujawnionym na targach motoryzacyjnych Tokyo Motor Show 2023 obok zaktualizowanej wersji czwartej generacji Mazdy MX-5.
Podczas ujawnienia ICONIC SP, prezes i dyrektor generalny Mazdy, Masahiro Moro powiedział: „Kochamy MX-5, a świat kocha MX-5. Jesteśmy zdeterminowani, aby w czasach elektryfikacji utrzymać przy życiu radość z jazdy, którą reprezentuje MX-5, a Mazda ICONIC SP z podwójnym napędem EV z generatora mocy z silnikiem rotacyjnym, jest naszym marzeniowym rozwiązaniem.”
Rzeczywisty rozmiar ICONIC SP (4,180 mm długości, 1,850 mm szerokości i 1,150 mm wysokości) jest znacznie bliższy końcowej generacji RX-7. Dzięki mocy silnika rotacyjnego i smukłemu kształtowi SP, niemożliwe jest nie dostrzeżenie podobieństwa do ikonicznego sportowego samochodu marki Mazda z lat dziewięćdziesiątych.
Mnie tylko coś kupili nowy hybrydowy silnik rotacyjny – MX-30 R-EV, który wykorzystuje jeden wirnik do zasilania silnika elektrycznego jako przedłużacz zasięgu. ICONIC SP ma dwa wirniki, ale również jest wyposażony w napęd elektryczny, co według Mazdy jest idealne dla samochodów sportowych. Firma ta twierdzi, że silnik rotacyjny będzie w stanie spalać wiele rodzajów paliw, w tym wodór.
Mazda twierdzi, że ICONIC SP waży 1,450 kg. Pod względem wagi, jest to o ponad 100 kg więcej niż FD RX-7, ale jest stosunkowo lekki w porównaniu na przykład do najnowszego BMW M2 (1,725 kg). Moc wyjściowa dla ICONIC SP jest podawana jako 370 KM – około 100 KM więcej niż w końcowej edycji FD.
Pod względem designu, model SP wygląda praktycznie identycznie jak Vision Study Model concept, z wyjątkiem nowego klastra reflektorów. Smukły profil coupe, niski daszek, gładka powierzchnia, łukowate okna boczne i ogólna proporcjonalność wszystko to naśladuje RX-7 FD.
W minimalistycznej kabinie możemy zobaczyć dźwignię zmiany biegów dla automatycznej skrzyni biegów i ekran dotykowy pośrodku deski rozdzielczej z odczytami dotyczącymi odzyskiwania energii podczas hamowania, kontroli wyskoku, aktywnej aerodynamiki, sterowania wektorami siły G i kamery 360 stopni. Wyświetlacz kierowcy wyświetla odczyt siły G i mini-mapę ulicznego toru Monaco.
Jest jeszcze za wcześnie, aby sugerować datę wprowadzenia do sprzedaży, a nawet przewidzieć dokładny termin, kiedy możemy spodziewać się wersji produkcyjnej ICONIC SP. Jednak biorąc pod uwagę, że obecna Mazd MX-5 ma już prawie dziewięć lat, jej żywotność jest z pewnością ograniczona; gotowy do drogi SP może pojawić się do połowy dekady.
Marzysz o nowym samochodzie sportowym? Oto najlepsze modele do kupienia…