Istnieje kilka zwrotów, które rozpalają wyobraźnię pasjonatów motoryzacji bardziej niż „specjalne homologacje”. Posiadanie jednego z tych samochodów oznacza, że jesteś znawcą, osobą doceniającą finezję motoryzacji; oznacza również, że każda podróż, czy to szaleństwa po lokalnych drogach czy tylko skok na mleko, jest bezpośrednio związana z ekscytującymi przeżyciami związanymi ze sportami motorowymi.
Dlaczego tak jest? Otóż, tak właśnie jest. Samochody homologacyjne muszą istnieć, aby producenci mogli spełnić regulacje i mieć zezwolenie na rywalizację w wyścigach. Wymagania różnią się w zależności od serii: na przykład w obłąkanej erze Grupy B w rajdach, producenci musieli zbudować 200 egzemplarzy drogowych swoich zgłoszeń i sprzedać je publicznie, aby je zhomologować.
To dlatego możemy podziwiać nieprawdopodobny widok takich samochodów jak Metro 6R4, Peugeot 205 T16 i Renault 5 Maxi Turbo jeżdżących z tablicami rejestracyjnymi!
Oczywiście nie wszystkie homologacje są tak ekstremalne. Niektóre z nich są w sumie dość kiepskie – jak Peugeot 206 GT, który praktycznie istniał tylko po to, by zhomologować przedłużone zderzaki samochodu rally (jako samochód drogowy wyglądał jak wieśniak z szeroko otwartymi ustami i wydatnym podgardlem).
A Renault Laguna Airflow – samochód homologacji BTCC, który w zasadzie był podstawowym modelem Laguny z przednim spojlerem i tylnym spojlerem w stylu Touring Car, stalowymi kołami i prostym wnętrzem.
Tak więc oto nasz ranking dziesięciu najlepszych homologacji wszech czasów, aby pomóc Ci odróżnić ziarna motosportu od budżetowych podróbek…
Lancia Delta S4 Stradale
Trzeba przyznać, że historia Lancii była nieco nierówna. Konieczność odkupienia nowych samochodów od klientów z powodu natychmiastowego rdzewienia nie pozostawia dobrej opinii. Jednak zawsze byli odważnymi pionierami technologii, a ich sukcesy w rajdach nie mogą być zaprzeczone.
Grupa B, bardziej niż jakakolwiek inna seria rajdowa, będzie zawsze pamiętana jako era absolutnego szaleństwa, wyścigów z dużymi budżetami, które doprowadziły do rozwoju nieprawdopodobnych samochodów przypominających science fiction… a dzięki homologacji musieli sprzedawać je również publiczności!
Delta S4 Stradale była bardzo odległa od wersji produkcyjnej Deltą: podwozie przykryte panelami z włókna szklanego, miała nadwozie nadwoziowe typu spaceframe oraz silnik o pojemności 1,8 litra, który był jednocześnie turbodoładowany i kompresorowany, w wersji drogowej osiągający 250 KM. Posiadała system napędu na cztery koła z trzema dyferencjałami, który wydawał upiornie wiejskie odgłosy. Jednak Lancia postanowiła dostosować się do obowiązujących standardów i wyposażyła samochód w gustowne wykończenie turystówki, a także klimatyzację i wspomaganie kierownicy. Jak gdyby to mogło uczynić go cywilizowanym.
To naprawdę szalony samochód. Kiedyś mieliśmy okazję się nim przejechać, ale właściciel nie pozwolił nam otworzyć pokrywy bagażnika, aby zobaczyć silnik, bo „moglibyście go skręcić i rozwalić tylne okno, a na świecie nie ma żadnych części zamiennych do tych samochodów”. Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem czegoś takiego, musi być to przerażające. Ale co to za maszyna!
Vauxhall Nova Sport
Dla tych z nas, którzy mają pewien wiek, Vauxhall Nova to jeden z najważniejszych samochodów, jakie kiedykolwiek powstały. Głośny GTE (a później GSi) był dla nas inspiracją, gdy pokolenie pionierów w zakresie modyfikacji zaczęło wkładać w niego silniki C20LET i próbować wcisnąć dziewiętnastki pod wąskie nadkola. Modele 1.0 i 1.2 (z ich milionami edycji specjalnych – Spin, Diamond, Antibes, Splash, itd.) pozwoliły nam ubezpieczyć samochody, które później zmieniliśmy w GTE-aliki.
Ale to Nova Sport była świętym Graalem. Wprowadzone na rynek w 1985 roku, te samochody trafiły do Wielkiej Brytanii z Hiszpanii jako modele bazowe w kolorze białym, wyposażone w wnętrza, stalowe koła i silniki o pojemności 1,3 litra z modelu SR. Po przybyciu na nabrzeże otrzymały kolorowe naklejki, a następnie zostały wysłane do dealerów, którzy wyposażyli je w najlepsze części: podwójne gaźniki Weber o średnicy 40 mm zamontowane na kolektorze dolotowym Irmscher i huczne tłumiki Ashle
Nova Sport pozwoliła Vauxhallowi wystartować w rajdach – Colin McRae zwyciężył w 1988 roku w Mistrzostwach Szkocji w rajdach, wyprzedzając wiele mocniejszych samochodów…