Redesigned Toyota Tacoma 2024 zadebiutowała wcześniej w tym roku wyłącznie z silnikami turbo-4, ale pokazany na tegorocznej wystawie SEMA 2023 model Tacoma X-Runner przynajmniej sugeruje możliwość zastosowania pod maską tego średniej wielkości samochodu dostawczego dwuturbodoładowanego silnika V-6.
Koncepcja Tacoma X-Runner to nowoczesna interpretacja klasycznej formuły ulicznego samochodu dostawczego, który jest obniżony, szybki i prawdopodobnie mało przydatny w terenie. Posiada również napęd na tylną oś.
Zgodnie z Adamem Rabinowitzem, głównym projektantem w Calty Design Research, oddziale Toyoty w Ann Arbor w stanie Michigan, jednym z powodów opracowania koncepcji było zbadanie zainteresowania potencjalną wersją produkcyjną. Kolejnym celem było pokazanie elastyczności platformy TNGA-F na ramie, na której oparty jest Tacoma.
Ta platforma jest współdzielona z pickupem Tundra i innymi pojazdami, co umożliwiło inżynierom Toyoty łatwe zainstalowanie niektórych cech pełnowymiarowego pickupa w modelu Tacoma X-Runner.
Koncepcja samochodu Toyota Tacoma X-Runner
Jednym z kluczowych elementów przeniesionych z Tundry jest dwuturbodoładowany silnik V-6 o pojemności 3,5 litra. W modelu Tacoma X-Runner ten silnik osiąga moc 421 KM, czyli o 32 KM więcej niż w przypadku Tundry. Ten wzrost mocy jest wynikiem pakietu TRD Performance Package, który również został ogłoszony na wystawie SEMA i ma być dostępny dla nabywców Tundry w przyszłym roku.
Z Tundry pochodzi również oś na sztywnym moście z przełożeniem końcowym 4,30: 1 oraz elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy, który dzieli moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami. Concept korzysta również z przednich tarcz hamulcowych o średnicy 13,9 cala, które są używane w Tundrze.
Aby uzyskać odpowiednie ustawienie ulicznego samochodu dostawczego, inżynierowie zainstalowali system zawieszenia pneumatycznego z Tundry. Wymagało to zmodyfikowania ramion zawieszenia Tacomy, aby dopasować geometrię zawieszenia Tundry. Układ jezdny uzupełniają amortyzatory Bilstein 2,5-calowe z aluminiowymi korpusami i zewnętrznymi zbiornikami na każdym rogu, oraz 21-calowe koła z oponami Michelin o rozmiarze 285/45. Koła te są hybrydowym projektem łączącym aluminiową piastę z włóknem węglowym na szprychach.
Wnętrze ogranicza się do kilku sportowych akcentów, takich jak oznaczenie 12 na kierownicy, fotele o wysokim trzymaniu ciała i palety zmian biegów dla 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów Tacomy.