Wniosek
Wyrazisty kolor i zestaw naklejek nie zmieniły 718 Caymana, ale Stylowa Edycja przypomina nam, jak świetnie prowadzące auto sportowe to nadal jest. Jeśli masz możliwość, warto wybrać wersję z silnikiem sześciocylindrowym, a także poczekać na nadchodzący elektryczny model średniomotorowy od Porsche, który będzie musiał sprostać takiej samej przyjemności z jazdy.
718 Cayman od Porsche wkrótce zostanie zastąpiony przez samochód sportowy z napędem elektrycznym. Jednak aby wzbudzić zainteresowanie wersją z silnikiem benzynowym tego dwuosobowego modelu w ofercie niemieckiego producenta z Stuttgartu, Porsche wprowadziło tę Stylową Edycję. Jest dostępna w różnych kolorach, zarówno w wersji z zamkniętym dachem Cayman, jak i w wersji kabrioletu 718 Boxster, ale tutaj skupimy się na coupe.
Najbardziej widoczną zmianą w naszym teście jest kolor Ruby Star Neo, nawiązujący do kultowego koloru Ruby Star, który zyskał sławę na modelu 911 Carrera RS z generacji 964. Czy podoba Ci się ten kolor czy nie, nie ma wątpliwości, że przyciąga wzrok.
Tutaj wizualne efekty wzmocnione są białym zestawem akcentów, który obejmuje podwójną linię na masce, białe pasy na drzwiach z napisem „Porsche” oraz białe oznaczenia 718 Cayman. Całość jest podkreślona białymi 20-calowymi felgami 718 Spyder.
Więcej recenzji
Testy grupowe
Szczegółowe recenzje
Długoterminowe testy
Recenzje drogowe
Jeśli wolisz bardziej stonowany wygląd, Stylowa Edycja jest także dostępna w jednym z innych wielu kolorów oferowanych przez Porsche. Można ją zamówić z czarnymi pasami i srebrnymi lub czarnymi felgami bez dodatkowych kosztów.
Wnętrze jest nieco bardziej stonowane, wyposażone w czarne skórzane fotele i kontrastowe białe przeszycia. Mimo wieku Caymana – ten czwarty model 982 pojawił się w 2016 roku – nadal daje wrażenie solidności wykonania. Wiele przycisków i przestarzały system rozrywki odzwierciedlają jego wiek, chociaż tylko drugie z tych dwóch elementów jest dla nas wadą. To ścisłe dwuosobowe auto, ale zaskakująco przestronne. Głęboka przestrzeń bagażowa po przodzie wynosi 150 litrów, a otwarta przestrzeń za fotelami dodaje 184 litry stosunkowo użytecznej przestrzeni bagażowej, biorąc pod uwagę, że jest to model średniomotorowy.
Mechanicznie Stylowa Edycja opiera się na podstawowej wersji 718 Caymana, co daje nam okazję do ponownego prześledzenia benzynowej wersji coupe przed jej wcześniej wspomnianym zastąpieniem elektrycznym w 2025 roku.
Włóż kluczyk (nadal go ma, choć w kształcie loga Porsche), a dwulitrowy turbodoładowany silnik czterocylindrowy obudzi się w dość nieprzyjemnym burczącym tonie. Skrzynia biegów automatyczna jest fantastyczna; Cayman rusza płynnie, bez szarpnięć czy poślizgu sprzęgła charakterystycznego dla wielu dwusprzęgłowych systemów innych producentów. Również płynnie wykonuje zmiany biegów i szybko reaguje na manualne sterowanie zarówno przy użyciu łopatek przy kierownicy, jak i dźwigni zmiany biegów w trybie sekwencyjnym.
A co z tym silnikiem? Jest naprawdę skuteczny, a jednostka o mocy 296 KM potrafi rozpędzić 718 od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy w przypadku skrzyni PDK (lub 4,7 sekundy z opcjonalnym pakietem Sport Chrono), osiągając maksymalną prędkość 171 mph. Niestety, choć skrzynia biegów działa doskonale, jej przełożenia są bardzo długie. W drugim biegu możesz łatwo przekroczyć dozwoloną prędkość na autostradzie, jeśli tego chcesz. Jeśli nie masz nogi na gazie, czasem może wydawać się nieco ospały. Zbyt długie przełożenia są powszechną skargą dotyczącą większości modeli Cayman i Boxster, ale najbardziej jest to zauważalne w najmniej mocy tej jednostki. Dźwięk silnika staje się nieco lepszy przy większych obrotach, ale bardziej przypomina prace niż szczypanie w kręgosłup.
Jak zawsze najbardziej imponujący jest układ jezdny. Zawieszenie, choć twarde przy niskiej prędkości, naprawdę rozwinęło skrzydła zwiększając tempo. Zachowanie jest fantastyczne, a nawet nierówności na zakrętach nie zrażają 718, nawet jeśli trafimy na obciążone zewnętrzne opony. Równowaga w układzie średniomotorowym to prawdziwa przyjemność, dając możliwość dostosowania zachowania samochodu w zależności od tego, jak wybierzesz pokonywać zakręty.
Samochód potrafi być zarówno zajmujący podczas dynamicznej jazdy, jak i przewidywalny i pewny jednocześnie. Jest przyjemny w obsłudze, ponieważ jest tak wydajny, ale także daje poczucie bezpieczeństwa, że musiałbyś robić coś bardzo nierozważnego, aby cię ukarał. Jeśli będziemy wybredni, nieco mniej płynna jest na drogach wiejskich niż Alpine A110, ale jej wyrafinowanie wciąż jest oczywiste.
Jest jedyny drobny mankament – grube tylne opony generują dużo hałasu drogowego, zagłuszając wszelką muzykę, którą możesz wybrać do słuchania i sprawiając, że długie jazdy po autostradach są nieco męczące.
Ceny stylowej edycji 718 Cayman zaczynają się od £57,824, ale nie obejmują opcjonalnej skrzyni biegów PDK (£2,199) montowanej w naszym samochodzie. Oznacza to, że cena początkowa Stylowej Edycji wynosi £4,200 więcej niż standardowego 718, na którym się opiera, ale jeśli doliczymy koszt felg (felgi 718 Spyder nie można w ogóle zamówić z standardowym Caymanem, ale inne 20-calowe modele zaczynają się od £1,907), koloru (£1,824) oraz dodatkowych nadruków, różnica cenowa jest znacznie mniejsza niż by się mogło wydawać na pierwszy rzut oka. Jeśli wolisz wersję z otwieranym dachem, Stylowa Edycja 718 Boxster kosztuje £2000 więcej niż Coupe.