Dacia ma świetne wyniki sprzedaży i zbliżający się debiut zupełnie nowej wersji swojego ikonicznego modelu, Duster. Teraz firma planuje wstrząsnąć brytyjskim rynkiem samochodów elektrycznych dzięki nowej wersji swojego taniego samochodu miejskiego bez emisji – Dacia Spring, potencjalnie kosztującego mniej niż 16 000 funtów.
Model dostępny był już w Europie kontynentalnej od 2021 roku i zanotował najlepszy wynik sprzedaży do tej pory, przekraczając łączną liczbę 140 000 sprzedanych egzemplarzy od premiery. Jednak brytyjscy klienci do tej pory nie mieli dostępu do tego ultra-tani punkt wejścia, ponieważ Dacia postanowiła zaczekać aż zostanie zastosowany główny środek życia.
Zmiany są zdecydowanie większe niż zwykła odnowa, z oryginalnego modelu pozostał tylko dach. Spring otrzymał solidny nowy wygląd, kompletnie przebudowany przód nawiązujący do najnowszego Dustera. Dodatkowo dodano dodatkowe obudowy plastikowe, które można pokryć łatwo wymienialnymi naklejkami, aby pomóc utrzymać samochód w świeżym stanie po stłuczkach i rysach na parkingu. Są też nowe odcienie lakieru, w tym najnowsze beżowo-szare safari Dacii (widoczne na odnowionym Sandero) i ceglasta czerwień z samochodu na zdjęciach.
Podstawowe podzespoły nie uległy zmianie, więc Spring nadal jest autem miejskim, o całkowitej długości 3,72 metra – o centymetr dłuższy niż Hyundai i10. Dacia twierdzi, że te kompaktowe wymiary oznaczają, że Spring może się obyć z dość małą baterią (tylko 26,8 kWh) i wykorzystać wynikającą z tego wagę poniżej jednej tony, aby zaoferować ponad 130 mil zasięgu.
Potrzebujesz sprzedać swój samochód?
Sprzedaj swój samochód z Motorway. 84% klientów dostaje więcej pieniędzy. Otrzymaj darmową, natychmiastową wycenę teraz.
Układy napędowe zmieniły się być może najmniej, gdyż Spring zachował tę samą ofertę silników 44 KM i 64 KM. Można wybrać pomiędzy tymi konfiguracjami w wersji Expression, w punkcie wejścia. Jednak wersja Extreme oferuje tylko mocniejszą versję.
Aktualizacje wewnątrz Springa są równie rozległe co zmiany zewnętrzne. Jest całkowicie nowa architektura deski rozdzielczej, z siedmiocalowym panelem cyfrowym we wszystkich wersjach. Modele Expression będą korzystać z uchwytu na smartfony zamiast centralnego wyświetlacza multimedialnego – typowa cecha Dacii – ale Extreme (która ma stanowić ponad 60% sprzedaży Springs w UK) otrzymuje 10-calowy ekran dotykowy ze wsparciem dla aktualizacji przez internet, nawigację na żywo oraz Androida i Apple.
Materiały również zostały ulepszone, z wyższej jakości tkaninami na siedzeniach, bardziej teksturowanymi plastikami na wkładkach drzwiowych i białymi elementami plastikowymi do podniesienia estetyki wokół dźwigni zmiany biegów. Po obejrzeniu samochodu w paryskim studio, sugerowalibyśmy, że nowy Spring bardziej współgra z wykończeniami i materiałami Sandero niż oryginalny, nieskrywająco tanio wykończony model. Nawet kierownica, która teraz reguluje się na wysokość (ale nie na zasięg), została zaczerpnięta od nowego Dustera. Nadal jednak brak regulacji wysokości fotela kierowcy.
Nowy Spring otrzymuje również YouClip, innowacyjny system akcesoriów Dacii. Firma sprzeda elementy takie jak uchwyty na kubki, latarkę i mały plecak, które można przymocować do jednego z trzech punktów znajdujących się na desce rozdzielczej i dolnej konsoli centralnej.
Pozostanie przy tej samej platformie oznacza, że miejsca z tyłu będzie nadal niewiele, ale bagażnik bardziej przypomina bagażnik segmentu B niż auta miejskiego, oferując 308 litrów pojemności z tylnymi siedzeniami na swoim miejscu. Może się zwiększyć do 1004 litrów po złożeniu. Nie ma jednak bocznych haczyków i istnieje znaczący próg do przekroczenia podczas ładowania. Dacia zaoferuje dodatkowy „frunk”, który użytkownik może naprawić, potencjalnie uwalniając dodatkowe 30 litrów przestrzeni, która może być wykorzystana do przechowywania kabli – przydatne, biorąc pod uwagę, że port ładowania znajduje się w centrum nosa samochodu.
Mówiąc o ładowaniu, Spring można naładować od 20% w ciągu 11 godzin, podłączając się do domowej wtyczki trójnogowej, podczas gdy 7-kilowatowy wallbox zajmie około czterech godzin. Ładowanie DC będzie oferowane jako opcja; działa ono do 30 kW, umożliwiając samochodowi osiągnięcie od 20 do 80 procent w 45 minut. Samochód obsługuje również technologię pojazd-do-ładowania; dostarczacz adaptora (tylko w wersjach Extreme) pozwala na podłączenie zwykłej wtyczki trójnóg i zasilać przedmioty takie jak elektryczny grill, czajnik czy lampę.
Wyposażenie wersji Expression obejmuje klimatyzację, 14 lub 15-calowe koła (w zależności od specyfikacji silnika), elektryczne przednie szyby, czujniki parkowania z tyłu, regulator prędkości i tempomat. Wersja Extreme posiada 15-calowe koła, ale dodaje regulację elektryczną lusterek, elektryczne szyby tylne, parę portów USB-C u podstawy konsoli centralnej i dodatki w kolorze miedzi w kabinie.
Dacia ogłosiła także dwuosobową wersję ładunkową Springa, kompletną z 1085-litrowym przedziałem ładunkowym. Jednak brytyjska dywizja wciąż rozważa, czy sprzedać go tutaj czy nie.
Nie ma jeszcze żadnych konkretnych informacji na temat ceny wersji pasażerskiej. Ale początkowe oczekiwania co do ceny w okolicach 18 000 funtów są uważane za pesymistyczne, a Spring może kosztować nawet mniej niż 16 000 funtów – mniej niż połowę ceny Vauxhall Corsa Electric i 5 tysięcy poniżej ceny wyjściowej nadchodzącego e-C3 Citroena – gdy trafi do salonów w maju. Długo nie będziemy musieli czekać, aby poznać konkretne ceny, ponieważ Dacia już zapowiedziała, że ogłosi ceny i rozpocznie przyjmowanie przed zamówienia 12 marca. Pierwsze samochody mają trafić do klientów w Wielkiej Brytanii jesienią.
PYTANIA I ODPOWIEDZI Z Davidem Durrandem, Dyrektorem ds. Projektów w Dacii
P: To oczywiście jest znacznie bardziej znacząca niż zwykła odnowa. Czy cieszyłeś się z możliwości, jakie ci to dało?
O: Tak, było wiele rzeczy, które mogliśmy tu zrobić, ale to również wiązało się z wyzwaniami. Było wiele rzeczy, na które spojrzeliśmy, ale ich wykonanie odebrałoby nam filozofię Dacii. Musieliśmy pozostać wierni temu, ale myślę, że nam się to udało.
P: Czy możesz podać jakiś przykład?
O: Zdecydowaliśmy umieścić grafikę w słupku C. Wytłoczyliśmy wgłębienie dla niej w samym panelu, ale zdecydowaliśmy się użyć tam naklejki zamiast plastikowej części. To wprowadziłoby więcej skomplikowania do procesu budowy, punktów montażowych i tak dalej. Mamy teraz ten sam efekt, ale znacznie bardziej kosztooszczędny sposób.
P: Czy możesz wyjaśnić grafikę z przodu i z tyłu samochodu?
O: To po prostu abstrakcja. Z daleka patrząc, można pomyśleć, że to widok z lotu ptaka na miasto, być może mapa. Ale to po prostu grafika, którą wymyśliliśmy, pokazującą środowisko miejskie, nie będąc specyficznym. Ważne jest, że ponieważ są to również naklejki, są łatwe w zamian. Zamiast musieć wymieniać plastikowy zderzak, jeśli zarysujesz go na parkingu, możesz kupić naklejkę i znów mieć coś wyglądającego jak nowe.
Kliknij tutaj, aby zobaczyć naszą listę najtańszych samochodów elektrycznych …