Szukasz najlepszych 10 tanich samochodów na pełny napęd AWD? Nie szukaj dalej, ponieważ przyjrzymy się kilku świetnym, tanim samochodom AWD, które pasują do każdego budżetu!
Od pokoleń toczy się debata nad tym, jaka konfiguracja napędu na koła jest preferowana w samochodzie. Entuzjaści hot hatchów kaznodziejnie przekonują, że napęd na przód jest niezbędny dla charakteru ich samochodów; inni uważają, że przednie koła już wystarczająco spisują się przy kierowaniu i hamowaniu, dlatego bardziej sensowne jest przekazywanie mocy na tylne koła (co oczywiście sprawia, że samochód trochę staje się żywy). Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi, po prostu lubisz to, co lubisz. Ale jeśli chcesz uniknąć tej debatującej pułapki, dlaczego nie rozważyć połączenia obu światów w postaci napędu AWD? Dzięki mocy rozprowadzanej na każde koło możesz odczuwać korzyści obu koncepcji, jednocześnie posiadając nienaganne trzymanie się nawierzchni.
W ostatnich latach systemy napędu na wszystkie koła znacznie się rozwinęły. Już nie jest tak, że napęd AWD oznacza koniecznie prymitywne układy z blokadami mechanizmów różnicowych i skrzyniami biegów niskiego i wysokiego zakresu jak w starym Land Roverze. Taka konfiguracja napędu od dawna kojarzona jest z motoryzacją sportową (pomyśl o Jensenie FF z lat 60. na przykład), a obecnie istnieje wiele inteligentnych rozwiązań, które pomagają skutecznie przekazywać moc i zapewniają pewne trzymanie się toru jazdy nawet na krętych drogach. Niektóre układy napędu na wszystkie koła oferują stały napęd na obie osie, inne mają przewagę tylnej osi i na potrzeby jazdy przekazują trochę mocy na oś przednią; w przypadku Ferrari FF, dostajesz nawet dwa osobne skrzynie biegów, które umożliwiają działanie systemu napędu na wszystkie koła!
Mamy wiele wyborów i zebraliśmy dla Ciebie najlepsze 10 tanich samochodów na pełny napęd AWD, które warto rozważyć, jeśli chcesz zagłębić się w te szerokie i interesujące wody. Nie ustaliliśmy konkretnej kwoty budżetu; zamiast tego znaleźliśmy samochody, które sprawiają, że mówimy: „Wow, to wygląda na świetną cenę”, a nie „Och, cholera, ten Range Rover kosztuje dziewięćdziesiąt tysięcy funtów”…
Audi TT 225 Quattro (Mk1)
Rzadko zdarza się, że publiczność ma możliwość kupienia samochodu koncepcyjnego. Te projekty stylizacyjne zwykle są eksponowane na salonach samochodowych, a następny model, który w końcu trafia do produkcji, jest znacznie oswojony. Ale w przypadku Audi TT w wersji Mk1, samochodu, który trafił do salonów w 1998 roku, był naprawdę dość podobny do koncepcji z 1995 roku, co bardzo ucieszyło wielu ludzi. Sprzedano go w ogromnych ilościach, co oznacza, że na rynku jest teraz mnóstwo egzemplarzy, a to dobra wiadomość dla osób takich jak my, które lubią tanie samochody o wyścigowych osiągach.
Było wiele różnych wariantów specyfikacji; można było wybrać napęd na przód z niższymi mocami silników lub pełny napęd quattro dla odmian sportowych. Pod względem jednostek napędowych miałeś do wyboru silnik 1.8T lub 3.2 VR6, chociaż nie było to do końca takie proste – silnik 1.8T dostępny był w wersjach z mocą 150KM, 180KM lub imponującym 225KM w modelu o dosyć trafnej nazwie TT 225. Wersja z silnikiem 3.2 miała skrzynię DSG i poprawioną aerodynamikę, choć wielu uważa, że jej moc 247KM to zbyt mały wzrost w porównaniu do lżejszego i łatwiej tuninguje się modelu 1.8T o specyfikacji 225KM. My polecamy model 225 jako najtańszą wersję TT Mk1: oprócz systemu napędu AWD quattro otrzymujesz również silnik BAM, który można uznać za wersję 1.8T na sterydach: ma wzmocnione tłoki i korbowody, bogatsze podawanie paliwa i większe chłodnice międzystopniowe, idealnie dopasowane do tego doskonałego podwozia. I chociaż układ napędowy sprawia, że TT jest dość ciężki jak na swoje rozmiary, na zakrętach nie odczuwasz tego – te samochody trzymają się drogi jak rzep, praktycznie możesz pokonywać każdy zakręt z dowolną prędkością i nigdy nie stracić przyczepności. (Ostrzeżenie: działaj na własne ryzyko, nie chcemy żadnych pozwów sądowych, jeśli wylądujesz w krzakach…)
W wersji 225 dostajesz mnóstwo gadżetów – sprawdź, czy znajdziesz model z opcją dźwięku Bose, to świetne, a podgrzewane skórzane fotele są bardzo komfortowe. Dobrej jakości egzemplarz TT 225 można zdobyć za mniej niż 4000 funtów – zobaczysz też osoby, które chcą sprzedać je za ponad 8000 funtów, ale to naprawdę tylko rzadka wersja Quattro Sport, która to usprawiedliwia…