• Strona Główna
  • Detailing
  • Auto News
  • Motorsport
  • Tuning
  • Top 10
  • Strona Główna
  • Detailing
  • Auto News
  • Motorsport
  • Tuning
  • Top 10

Jak silniki F1 osiągają 1,000 KM

Maciek Nowobilski by Maciek Nowobilski
in Tuning
0

Aktualne silniki Formuły 1 generują aż do 1,000 KM zaledwie z 1.6 litra pojemności, a teraz Engineering Explained przedstawił wideo rozkładające na czynniki pierwsze detale, które to umożliwiają.

Technicznie rzecz biorąc, samochody Formuły 1 posiadają „jednostki napędowe”, a nie „silniki”, ponieważ 1.6 litrowy silnik V-6 z turbodoładowaniem jest tylko jedną częścią hybrydowego układu napędowego. Od 2014 roku F1 wymaga użycia układu, który obejmuje mały, 90-stopniowy silnik V-6 oraz dwa jednostki generatorów silnika, MGU-K (Motor Generator Unit-Kinetic) i MGU-H (Motor Generator Unit-Heat).

Obie jednostki generatorów silnika pozyskują energię, ale w różny sposób. Jednostka MGU-H jest napędzana nadmiarem przepływu spalin z turbosprężarki, które normalnie byłoby odprowadzane poprzez zawór upustowy, pozyskując energię, która może być przechowywana w akumulatorze, używana do prowadzenia turbosprężarki podczas zmniejszania gazu, lub wysyłana bezpośrednio do MGU-K. Połączona z wałem korbowym, jednostka MGU-K może dostarczyć aż do 160 KM, aby pomóc w napędzaniu samochodu lub odzyskiwania energii podczas hamowania regeneracyjnego.

Zaledwie 160 KM dostarczane przez jednostkę MGU-K, i to tylko przez krótkie wybuchy, gdy akumulator jest w pełni naładowany, silnik spalinowy nadal wykonuje większość pracy. Musi również to robić przy ograniczonej ilości paliwa (ponieważ F1 nie zezwala już na tankowanie w trakcie wyścigu), podawanego z komory paliwowej w przepływie określonym przez przepisy. Ten przepływ—maksymalnie 100 kg/h—oznacza również, że podczas gdy F1 pozwala na obroty silnika do 15,000 obr./min., moc efektywnie osiąga szał tylko przy 10,500 obr./min., ponieważ wtedy silniki osiągają ten maksymalny przepływ.

Zespoły twierdzą, że paliwo używane w F1 jest podobne do benzyny z pomp, więc nie uzyskują tam żadnej przewagi. Silniki F1 są znane z działania znacznie bardziej wydajnego niż typowe silniki samochodów drogowych. Mercedes-AMG twierdzi, że ich silniki osiągnęły ponad 50% wydajności termicznej, co oznacza, że co najmniej połowa potencjalnej energii w spalanym paliwie jest faktycznie wykorzystywana do poruszania samochodem. To klucz do tych dużych osiągów mocy.

Biorąc pod uwagę, że większość silników spalinowych do samochodów drogowych ma trudności z osiągnięciem 35% wydajności termicznej, inżynierowie F1 muszą stosować wiele sztuczek. Jedną z nich jest zapłon w przedkomorze—użycie mniejszej komory spalania nad główną komorą—co pozwala na uboższą mieszankę powietrzno-paliwową, która jest idealnie dostosowana do limitów przepływu paliwa w F1. Ta cecha nie jest specyficzna dla wyścigów; była to jedna z cech, która sprawiła, że oryginalny silnik CVCC Hondy Civic był tak oszczędny w spalaniu, i obecnie jest stosowany w Maserati 3.0 V-6 z podwójnym turbodoładowaniem.

Kolejnym wzmocnieniem wydajności jest przepis, który pozwala na stosowanie stopnia sprężania do 18:1. Jest to znacznie wyższe niż w silnikach samochodów drogowych, i mimo że nie wiadomo, czy zespoły faktycznie osiągają ten limit, pozostawia to pole do zysków wydajności. Wyższe stosunki sprężania są bardziej wydajne, i nawet bez osiągania 18:1, samochody F1 prawdopodobnie pracują z wyższymi stosunkami sprężania niż samochody drogowe i czerpią z tego korzyści.

Ostatnim czynnikiem jest wzrost ciśnienia w układzie turbodoładowania. W samochodach drogowych wysokie poziomy doładowania pomagają małym silnikom wytwarzać dużą moc, ale w F1 może to być nieco bardziej skomplikowane. Silniki F1 mogą używać więcej lub mniej doładowania niż niektóre samochody drogowe (zepoły nie ujawniają dokładnych danych) w zależności od stosunku paliwa do powietrza, co może również zmieniać się w zależności od toru, z większym doładowaniem używanym na wyższych wysokościach, np. w Meksyku.

Ostatecznie to efektywność całego zestawu pozwala jednostkom napędowym F1 osiągać tak dużą moc z tak niewielkiej pojemności. Jak zauważono w wideo, robią to także bez niektórych funkcji, które są powszechne w samochodach drogowych, takich jak zmienna regulacja zaworów. To sprawia, że współczesne jednostki napędowe F1 są prawdziwymi technologicznymi cudami.

Sprawdź wideo powyżej, aby lepiej zrozumieć, co sprawia, że silniki F1 działają.

Tags: Engines
REKLAMA
Maciek Nowobilski

Maciek Nowobilski

Prywatnie właściciel BMW e46 M62B44 V8. Fan wolnossących jednostek, prawdziwy petrolhead od urodzenia. Mama powtarzała, że w przyszłości zostanę kierowcą F1 i wciąż wierzę, że jej marzenia się spełnią!

Next Post
‘ZEV Mandate’ cele elektryczne stają się prawem sprzedaży

‘ZEV Mandate’ cele elektryczne stają się prawem sprzedaży

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

REKLAMA
No Result
View All Result
  • Strona Główna
  • Detailing
  • Auto News
  • Motorsport
  • Tuning
  • Top 10

© 2021 Pasja Motoryzacja