[ad_1]
Przez ostatnie trzy lata Toyota była dominującą siłą w mistrzostwach świata WRC, pokonując konkurencję i zdobywając imponujący potrójny tytuł mistrza kierowców i producentów. W tym roku japońska marka stawia sobie jednak nowe wyzwanie i wchodzi na rynek klientów Rally2 ze swoim modelem GR Yaris Rally2 – „agresywnego rodzeństwa GR Yaris Rally1”, według dyrektora technicznego zespołu Toyota WRC Toma Fowlera.
Autory w klasie Rally2 są dla rajdów tego, co samochody GT3 i TCR dla wyścigów samochodów turystycznych i GT; gotowe pojazdy zbudowane zgodnie z określonymi przepisami FIA dostępne dla każdego, kto może wyłożyć od 200 000 do 300 000 euro. Przepisy Rally2 odniosły ogromny sukces od czasu powstania regulacji pod nazwą R5 w 2012 roku, z 1500 dostępnymi na rynku autami z napędem na cztery koła o pojemności 1,6 litra. Rally2 stanowi bazę dla większości krajowych mistrzostw, najwyższego poziomu mistrzostw Europy Rally Championship oraz drugiego poziomu mistrzostw WRC: WRC2.
Aby zagwarantować udane debiuty przeciwko rywalom takim jak Skoda Fabia RS, Citroen C3, M-Sport Ford Fiesta i Hyundai i20 N, Toyota przeprowadziła 18 miesięcy prac rozwojowych na modelu GR Yaris Rally2 i przejechała ponad 9000 mil testów między Kalle Rovanpera, Juho Hanninen, Stephane Lefebvre i szefem zespołu Toyoty Jari-Matti Latvala.
Pomimo że GR Yaris Rally1 Toyoty jest sprawdzoną miarą sukcesu w WRC, wygrywając 16 z 28 dotychczasowych rajdów, zbudowanie samochodu zgodnie z określonymi przepisami specjalnie dla klientów o zróżnicowanych umiejętnościach to zupełnie inna sprawa.
„Największym wyzwaniem jest trafienie w odpowiednią koncepcję projektu, ponieważ jest to projekt dla klientów przeznaczony do sprzedaży”, wyjaśnia Fowler. „To pierwszy taki samochód, jaki zaprojektowaliśmy jako firma.
„W przeszłości naszym klientem był tylko nasz fabryczny kierowca, więc łatwo było nam zrozumieć, czego potrzebuje projekt, ponieważ kierowcy byli z nami. Teraz kierowcą może być ktokolwiek, dlatego musieliśmy naprawdę zrozumieć, na czym ma się skupić i jak do tego podejść.
Pajari ma najlepszy wynik WRC na pokładzie GR Yaris Rally2, z drugim miejscem w Szwecji
Zdjęcie autorstwa: Red Bull Content Pool
„Przepisy obowiązują od dłuższego czasu, a samochodów ewoluowało wiele – to bardzo konkurencyjny rynek do wejścia. Wszystko musi działać naprawdę dobrze, aby dorównać temu, co zrobili inni, ponieważ wszystkie inne samochody są tak dobre. Nasz pierwszy musi być niemal od razu na poziomie evo 3 lub 4. To nie tylko osiągi; to niezawodność, użyteczność, wszystko musi być tym, co robią wszyscy inni od kilku lat.”
W samochodzie widać cechy większego brata z modelu Rally1, gdzie Toyota z powodzeniem uchwyciła zmniejszoną wersję charakterystycznego wyglądu Yarisa. Fowler twierdzi, że „agresywne cechy” były konieczne „aby być na tym samym poziomie co najnowsze samochody”. Ale, jak tłumaczy, nauki z Rally1 przeniosły się do samochodu Rally2 i odwrotnie.
„Jednym z głównych korzyści z tego, jak zorganizowaliśmy projekt w ramach tego samego zespołu projektowego co samochód Rally1, było to, że mogliśmy uczyć się w obydwu kierunkach”
Tom Fowler
„Są pewne elementy zarówno w Rally1, jak i w Rally2, gdzie przepisy są takie same lub bardzo podobne”, mówi. „Udało nam się wykorzystać wiele filozofii projektowania i wiedzy, którą zdobyliśmy podczas pracy nad Rally1, aby pomóc w pracy nad Rally2.
„Ale również w drugą stronę, znaleźliśmy pewne usprawnienia dla Rally1 oparte na tym, co zrobiliśmy dla Rally2. Jednym z głównych korzyści z tego, jak zorganizowaliśmy projekt w ramach tego samego zespołu projektowego co samochód Rally1, było to, że mogliśmy uczyć się w obydwu kierunkach.”
GR Yaris Rally2 był niezawodny, ale borykał się z wydajnością podczas swojego debiutu w Monte Carlo. Najlepiej sklasyfikowany kierowca, Sami Pajari, zajął piąte miejsce w klasie, prawie pięć minut za zwycięzcą WRC2, kierowcą Citroena Yohanem Rosselem. Ale na szwedzkim śniegu odnotował pierwsze zwycięstwo na etapie dzięki Georgowi Linnamae, podczas gdy Pajari na drugim miejscu w klasie poprowadził kwartet samochodów GR Yaris Rally2 do mety. Pierwsze zwycięstwo w WRC2 wydaje się tylko kwestią czasu dla najnowszego samochodu Rally2 na rynku.
Dane techniczne Toyota GR Yaris Rally2
Silnik: Trzycylindrowy, turbodoładowany o pojemności 1,6 litra (87,5 mm średnica cylindra x 89,7 mm skok tłoka)
Skrzynia biegów: Pięciobiegowa sekwencyjna
Zawieszenie: Zawieszenie MacPherson
Waga: 1230 kg (z jednym zapasowym kołem)
Długość: 3995 mm
Linnamae zdobył dla GR Yaris Rally2 pierwsze zwycięstwo etapowe w WRC
Zdjęcie autorstwa: Red Bull Content Pool
[ad_2]
Oryginalny Post