Supersamochód Valhalla marki Aston Martin rozpocznie produkcję w 2024 roku jako pierwszy model plug-in hybrydowy w firmie.
W zaktualizowanej informacji opublikowanej w środę Aston Martin ogłosił, że jego zespół Formuły 1 jest blisko zaangażowany w ten projekt, a pierwsze prototypy powinny być gotowe do drogowych testów jeszcze w tym roku.
Udział zespołu F1 odbywa się za pośrednictwem oddziału konsultacyjnego zespołu – Aston Martin Performance Technologies (AMPT). Jak podał Aston Martin, AMPT pomaga przede wszystkim w obszarach aerodynamiki, materiałów i dynamiki pojazdu. Projekt korzysta również z wiedzy AMPT w zakresie szybkiego rozwoju.
Podobną strategię została zastosowana przy budowie modelu Valkyrie, choć w tym przypadku współpracowano z zespołem Red Bull Racing, gdy Aston Martin był jeszcze sponsorem wiodącej drużyny F1.
Aston Martin Valhalla
W zakresie aerodynamiki, karoseria modelu Valhalla została wyprofilowana tak, aby generować wysoki poziom docisku, również w miejscach niewidocznych, takich jak podłoga pojazdu czy tylna fascia, gdzie znajdują się wieloelementowe skrzydła podobne do tych stosowanych w samochodach F1. W przeciwieństwie do F1, zastosowano również aktywne elementy. Przykładem są przednie i tylne skrzydła, które mogą leżeć płasko, aby zmniejszyć opory aerodynamiczne, lub być ustawione pod kątem, aby generować docisk, tak samo jak system redukcji oporu używany w przypadku tylnego skrzydła samochodów F1.
Aston Martin szacuje, że Valhalla wygeneruje ponad 1 322 funtów docisku przy prędkości 149 mph, choć ta wartość może ulec zmianie w miarę doskonalenia projektu w tunelu aerodynamicznym z wykorzystaniem tych samych narzędzi oprogramowania, jakie wykorzystuje zespół F1. Testy w tunelu aerodynamicznym są kluczowe dla określenia wpływu zmian kąta nachylenia, przechylenia i położenia pojazdu na docisk.
Jeśli chodzi o materiały, Aston Martin ma już wiele doświadczenia w budowie samochodów z włókna węglowego. Jednak AMPT była w stanie pomóc w opracowaniu struktury monokokowej Valhalli z włókien węglowych w celu zwiększenia sztywności przy jednoczesnym minimalizowaniu wagi. Aston Martin poinformował, że opracowano specjalną technologię konstrukcyjną monokoków, która wykorzystuje proces odlewania żywicy (RTM) i technologię autoklawu, pochodzące z F1.
W zakresie dynamiki pojazdu Aston Martin korzysta z tych samych narzędzi symulacyjnych, na których polega zespół F1. Według producenta samochodów, około 90% właściwości dynamicznych Valhalli jest udoskonalanych na symulatorach, co zmniejsza czas wymagany do testowania prototypów na drodze. Aston Martin podkreślił również, że kierowcy F1 – Fernando Alonso i Lance Stroll – pomogli w tym zakresie.
Aston Martin Valhalla
Zespół F1 udzielał również konsultacji w zakresie ergonomii, takiej jak pozycja siedzenia, gdzie kierowca będzie siedział z nogami uniesionymi blisko linii bioder, tak jak w wyścigowych samochodach F1. Dzięki temu projektanci będą mogli zachować niski dach wnętrza kabiny.
Valhalla została po raz pierwszy zaprezentowana jako koncept w 2019 roku, pierwotnie z nowo opracowanym silnikiem V-6, który miał stanowić element spalinowy dla napędu hybrydowego. Jednak Aston Martin zrezygnował z planów dotyczących silnika V-6 po wybuchu pandemii i zdecydował się na wypróbowany silnik V-8 o pojemności 4.0 litra z podwójnym doładowaniem, pochodzący od Mercedesa-Benz i już stosowany w większości modeli marki.
Zaplanowane cele wydajnościowe zostały zwiększone w porównaniu do wcześniej ogłoszonych przez Aston Martina. Firma planuje teraz połączyć silnik V-8 z trzema silnikami elektrycznymi, zamiast wcześniej zapowiadanych dwóch. Dwa silniki znajdą się na przedniej osi, a trzeci silnik zostanie zintegrowany z zamontowaną z tyłu skrzynią biegów, tworząc system napędu na wszystkie koła. Zestawienie maksymalnej mocy dla modelu Valhalla wyniesie 998 KM, w porównaniu do wcześniejszych 937 KM.
Aston Martin Valhalla
Dwa przednie silniki będą działały niezależnie, umożliwiając szybkie i precyzyjne sterowanie momentem obrotowym. Będą one również pełnić funkcję wsteczną dla Valhalli, co pozwoli inżynierom zrezygnować z tradycyjnego biegu wstecznego w skrzyni biegów (prawdopodobnie będzie to 8-stopniowa dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów) i tym samym oszczędzić na wadze. Trzeci silnik będzie napędzał tylną oś i pełnił rolę rozrusznika silnika.
Produkcja modelu Valhalla będzie ograniczona do 999 egzemplarzy. Mogą być również planowane dodatkowe egzemplarze, na przykład w przypadku wprowadzenia wersji kabrioletowej przez Aston Martina.
[ad_2]
Post oryginalny