Instruktor mówi mi, żebym szukał drogi gruntowej na wzgórzu za torem, żeby ukierunkować 2024 Nissan Z Nismo we właściwym kierunku. To jest mój pierwszy raz jadący po torze Sonoma i całe zamieszanie nie mogło przygotować mnie na szybkie zmiany wysokości i niewidoczne zakręty na torze wyrzeźbionym w górze.
Po czterech okrążeniach w bardziej potulnej wersji Performance 2024 Nissan Z, wykonujemy kilka okrążeń z nowym, gotowym do toru modelem Z Nismo. Pierwszy zakręt skręca ostro w lewo i wznosi się tak stromo jak dowolne nachylenie toru, na jakim byłem. Następnie następuje ostre skręcenie o 90 stopni w prawo, po nim szybkie opadanie i zmiana kierunku. Jest tak wiele do przetworzenia, że nawet nie zauważam domniemanego drogowego zakrętu, dopóki nie wykonam kolejnej serii czterech okrążeń w Z Nismo.
Rada pomaga, ale nie tak bardzo jak znajdowanie się na ogonie pięciu samochodowego pociągu, ponieważ jestem nowicjuszem w Sonomie. Pierwszy wznios przed wzniesieniem pomaga w kontroli kierunku i równowagi, ale to, co się tutaj liczy, to zakręt w lewo, w którym zmiany strukturalne Nismo w porównaniu do podstawowego modelu Z stają się widoczne. Nowe stabilizatory poprzeczne z przodu i z tyłu, większe amortyzatory i sprężyny współpracują, aby wzmocnić siły, które pchają mnie na zewnątrz zakrętu, i mogę skorzystać z wzniosu, aby wchodzić prosto w niewidoczne zakręty.
2024 Nissan Z Nismo
Ta chwila gazowania pod górę pokazuje kolejną przewagę osiągową. Podwójnie doładowany 3,0-litrowy silnik V-6, który jest współdzielony z Infiniti QX60 Redline, jest dostrojony do 420 KM i 384 lb-ft (521 Nm) momentu obrotowego w Nismo, co jest poprawą w stosunku do 400 KM i 350 lb-ft (475 Nm) w modelu Z. Kamery komorowe i regulacja czasu otwarcia zaworów zostały zoptymalizowane przy użyciu technologii zastosowanych w GT-R, a Nissan twierdzi, że dostępne jest lepsze chłodzenie powietrza dolotowego niż w innych modelach Z, aby lepiej radzić sobie na torze. Chociaż turbosprężarki są takie same jak w modelu Z, obracają się one szybciej, ale Nissan nie ujawnił zmiany w ciśnieniu doładowania. Już za kierownicą dodatkowa moc jest zauważalna, gdy tylko puszczam hamulec i wjeżdżam na gaz.
Na zakrętach poza torem, przecinając skręty nad krainą win, musiałem dwukrotnie kliknąć wiosła do wymiany biegów zaczerpniętych z GT-R, aby mieć właściwy moment obrotowy zarówno podczas wjeżdżania, jak i wyjeżdżania z zakrętu. Wymagało to aktywnych i przewidywalnych ruchów, aby uzyskać optymalny moment obrotowy, który osiąga maksimum już od 2000 obr./min.
Na torze nie potrzebuję tego, dzięki m.in. dodatkowemu trybowi Sport+ dla modeli Nismo, który utrzymuje biegi dłużej i zapewnia bardziej progresywne redukcje. Na pagórkatym terenie przełączam się między trybami Normal i Sport.
2024 Nissan Z Nismo
W Z Nismo nie oferuje się 6-stopniowej skrzyni manualnej, tylko 9-stopniową automatyczną. Przełączenie na tryb Sport+ jest mile widziane. Skupiam się na ślepym zakręcie w prawo, odnajdując ścieżkę drogi gruntowej i zbliżający się zjazd w kolejne prawo, zamiast bawić się wiosłami. W tym momencie ogarnia mnie niebezpieczeństwo i adrenalina, ale czuję się również wrażliwy, pozbawiony obrony w wrogim świecie i cały czas ufać mojemu partnerowi, Z Nismo. To jest jak miłość.
Mógłbyłem bardziej zaufać hamulcom i mocniej ich wykorzystać. W Nismo zastosowano większe hamulce o średnicy 15,0 cala z przodu (14,0 cala w modelu Performance Z) i 13,8 cala z tyłu, z przednimi zaciskami 4-tłoczkowymi i tylnymi zaciskami z aluminium 2-tłoczkowymi, aby zahamować odchylone 19-calowe felgi z aluminium Rays (19×10 z przodu, 19×10,5 cala z tyłu, o pół cala szersze niż w modelu Performance Z). Inne samochody sportowe mają lepsze systemy hamulcowe, ale podczas czterech sesji z czterema grupami wykonującymi po cztery mocne okrążenia z przerwami 20-30 minut między grupami, zapach wrzącego płynu hamulcowego lub widok zaróżowionych tarcz hamulcowych był prawie nieobecny. Hamulce w Z Nismo poradziły sobie świetnie na torze.
Przez jedną sekundę spokój ogarnia wszędzie, linie stają się wyraźne, ciężki podwójny zakręt w prawo w dół, przed karuzelą, wszystko staje się klarowne, i jestem w stanie dostrzec, co robić i jak to zrobić, przewidując wysoką prędkość na prostej po karuzeli.
Okrążenia zlewają się tutaj w jeden, a to moje trzecie okrążenie w Nismo, i jest najbardziej agresywne ze wszystkich. Jestem gotowy na wzięcie wierzchołka karuzeli, wyjazd szeroką prawą stroną, a potem prostowanie, żeby spróbować osiągnąć 100 mil na godzinę przed kolejnym zakrętem w dół w kierunku długiego S na niższym końcu toru. Moja pewność siebie jest wysoka, zbyt wysoka jak na moje umiejętności.
2024 Nissan Z Nismo
Zanim zaczęłam, inny instruktor zachęcał mnie, żebym nacisnęła i przytrzymała przycisk kontroli stabilności (oznaczony jako VDC), aż 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników zabarwił się na czerwono i wyświetlił tryb „Traction”. Dzięki systemowi antyblokującemu hamulce, działającemu wraz z trybem Sport+, można osiągnąć większe odchylenie i kąt poślizgu przed załączeniem kontroli stabilności. Hamuje wewnętrzne tylne koło, żeby osiągnąć większe poślizgi w zakręcie, a następnie hamuje zewnętrzne tylne koło wyjeżdżając z zakrętu, aby powstrzymać ten poślizg. Niestety, nie pomaga przy bezsensowności.
Zbyt wcześnie delikatnie przyśpieszam przed zakończeniem karuzeli. Tylny spojler Nismo przesuwa się na moją prawą stronę, za mocno poprawiam skręt w lewo, przedni koniec wędruje do przodu, a długi nos na tył. To nie jest miejsce, w jakim chciałbym się znaleźć. Mam dwa koła poza torem; zawracam i gonię resztę, poniżony, ale szczęśliwy, choć trochę trzęsący się. Pozostali kierowcy nie zwrócili uwagi, poza moim instruktorem, który powiedział: „Wyglądało to wymownie!”
Na ostatnie okrążenie wyłączam stabilizację, ale to głównie spowalnianie. Miałem swoją szansę.
Są jeszcze inne przyjemności, w tym próba odpalenia na torze i sprawdzenie działania funkcji startu kontrolowanego oraz wpływu dodatkowych 102 funtów (46 kg) wagi Nismo w porównaniu do modelu Performance, co daje łączną masę własną 3704 funtów (1679 kg). Nissan nie podaje informacji na temat przyspieszenia od 0 do 60 mph ani maksymalnych prędkości, ale wydaje się, że z użyciem startu kontrolowanego to około czterech sekund: naciskam hamulec, chwytam i przytrzymuję oba wiosła, wciskam gaz, a następnie zwalniam wszystko, co oprócz gazu. Licznik prędkości pokazuje 118 mph (190 km/h), zanim zaczynam hamować; nie mam pojęcia, jaki był czas na ćwierć mili.
2024 Nissan Z Nismo
2024 Nissan Z Nismo
2024 Nissan Z Nismo
Wcześniej tego samego dnia, zanim doświadczyłem upokorzenia, prowadziłem szybsze BMW M2 na torze, a następnie wsiadłam do 2024 Nissan Z Nismo i przejeżdżałam zygzakiem po drodze pełnej zakrętów i podjazdów i zjazdów. Z Nismo było znacznie bardziej komfortowe jako samochód turystyczny niż M2 z jego fotelem kubełkowym z włókna węglowego, i wcale nie wydawało się, że jest dużo sztywniejsze od Performance Z.
Nismo nadal ma tylko dwa miejsca i brakuje mu funkcji elektrycznej regulacji siedzeń, które znajdują się w Performance Z; można podnieść lub opuścić poduszkę siedzenia, lub podnieść przednią poduszkę, korzystając z manualnych pokręteł na boku siedzenia, ale nie ma możliwości regulacji oparcia siedzenia. Mimo to, moje ciało narzekało mniej podczas trzygodzinnego przejazdu po drodze niż podczas podróży M2.
2024 Nissan Z Nismo
To właśnie poza torem zauważyłem doskonałą przyczepność opon Dunlop SP Sport Maxx GT600, które są ulepszone w porównaniu do opon Potenza w modelu Performance Z. Wystarczy obrócić kołem kierownicy o 5-10 stopni, a opony tak pewnie się trzymają, jakby były innym systemem kierowniczym niż w Z; poza bardziej sztywnymi łożyskami, są takie same.
Także z modelu Z przenoszone jest większość wnętrza, oprócz tapicerki skórzanej i czerwonej paskówki na skórzanej owiniętej kierownicy w pozycji 12.00 oraz innych oznaczeń. 9,0-calowy ekran dotykowy jest odpowiednich rozmiarów dla kompaktowej deski rozdzielczej, a jego wyświetlacz i funkcje menu mają poczucie nostalgii z czasów, gdy dotykowe ekrany zaczęły się rozpowszechniać. Pasuje do ogólnego klimatu Z Nismo, podczas gdy dźwignia zmiany biegów używana w większości innych samochodów marki Nissan do tak dobrze nie pasuje.
2024 Nissan Z Nismo
Z Nismo w cenie 66 085 dolarów, ze wszystkimi swoimi aerodynamicznymi ulepszeniami na zewnątrz, w tym spojlerami przednimi, splitterem przednim, większym tylnym spojlerem i dyfuzorem, wszystko ozdobione czerwonymi elementami Nismo, oraz bardziej otwartą atrapą chłodnicy dla lepszego chłodzenia silnika, stanowi ulepszenie dla modelu Z Performance, który kosztuje 53 305 dolarów. To znaczące podwyższenie ceny, najlepiej zarezerwowane dla entuzjastów, planujących regularne dni na torze.
Chętnie spróbowałbym swoich sił na Sonomie w Z Nismo ponownie, a może następnym razem utrzymam przód w odpowiednim kierunku.
Nissan opłacił przelot i zakwaterowanie Motor Authority, aby dostarczyć Państwu tę pierwszoosobową relację.