[ad_1]
Wnioski
Fiat 600e pokazuje, jak skutecznie Fiat może poszerzać swoją ofertę, korzystając z wiedzy technicznej, części i platformy Stellantis. Jest przyzwoity w prowadzeniu, zachowuje wystarczająco dużo stylowości charakterystycznej dla włoskiej marki i chociaż nie jest mistrzem praktyczności, powinno tu być wystarczająco miejsca dla wielu klientów zainteresowanych małymi SUV-ami. Ceny wydają się nieco wyższe, więc wiele może zależeć od tego, jak Fiat będzie wspierał umowy finansowe poza początkową falą wczesnych nabywców. Jesteśmy ciekawi, jak hybrydowa wersja połączy moc auta z dodatkową wartością.
Fiat wreszcie zaczyna zapełniać oczywiste luki w swojej ofercie, teraz kiedy włoska marka ma możliwość pełnego korzystania z zasobów swojego przewodniego Grupy Stellantis. Wiemy, że nadchodzi nowa Panda, ale na razie mamy tu ofertę Fiata w segmencie małych SUV-ów, skupioną na stylu: nowy Fiat 600e.
Oczywiście jest to pośredni następca Fiata 500X – choć samochody będą na razie sprzedawane obok siebie – i ma również zastąpić niepopularne MPV 500L, a być może także częściowo uzupełnić rolę pełnioną niegdyś przez model Grande Punto. Szeroki zakres zadań.
O ile obecna generacja elektrycznego Fiata 500 ma swoje własne podwozie, Fiat zręcznie przestawił model 600e, aby skorzystać z ekonomii skali oferowanej przez Stellantis. Więc tak naprawdę mamy tutaj bliźniaczą relację z Jeepem Avengerem; model 600e wykorzystuje tę samą platformę e-CMP, otrzymuje tę samą baterię o pojemności 54 kWh i silnik o mocy 154 KM, a także jest produkowany na tej samej linii montażowej w Tychach, w Polsce. Co ciekawe, ma także taką samą rozstaw osi, dokładnie do milimetra.
Obecnie dostępne są tylko dwie wersje. 600e Red to wersja podstawowa, która oferuje jasnoczerwoną karoserię, klimatyzację, czujniki parkowania z tyłu, automatyczne światła i wycieraczki, reflektory LED, siedmiocalowy wyświetlacz cyfrowy oraz 10,25-calowy system multimedialny z DAB i bezprzewodową łącznością do Android Auto i Apple CarPlay.
W wersji 600e La Prima, którą aktualnie testujemy, otrzymujemy czujniki parkowania z przodu z kamerą cofania, alufelgi 18 cali, oświetlenie otoczenia przy drzwiach, podgrzewane przednie fotele, elektrycznie składane lusterka boczne, sterowanie gestami dla elektrycznej klapy bagażnika, adaptacyjny tempomat oraz nawigację w systemie multimedialnym.
Fiat ogłasza 600e jako swoje „powrót do segmentu B” i nie ma wątpliwości, że wymiary samochodu doskonale wpisują się w ten segment. Ma długość 4,17 metra, więc trochę krótsza od obecnego Nissana Juke, i kabina dla pięciu osób. Z pewnością udaje się spełnić obietnicę, że będzie stylowy i zabawny, z wieloma cechami nawiązującymi do modelu 500, takimi jak wpuszczane nad reflektorami wejście w kolorze nadwozia, naklejki i pionowe światła tylne, nawiązujące do klasycznego oryginału. Ostatecznym sędzią będą oczywiście kupujący, ale my powiedzielibyśmy, że wygląda wystarczająco charakterystycznie i nie do pomylenia z innymi modelami we własnej klasie.
Fiat wprowadza 600e na rynek jako czysto elektryczny model, chociaż Fiat już potwierdził, że nie może ignorować sił rynkowych i wkrótce zaoferuje klientom z Wielkiej Brytanii wersję mild-hybrid, napędzaną silnikiem benzynowym PureTech o pojemności 1,2 l, skojarzonym z sześciostopniową dwusprzęgłową skrzynią biegów, która będzie elektryfikowana. Model spala jak najmniej 110 g/km CO2 i potrafi spędzić nawet połowę czasu jazdy w trybie wyłącznie elektrycznym w mieście.
Musisz sprzedać swój samochód?
Wyszukaj najlepsze oferty spośród ponad 5000+ dealerów. To takie proste.
Na razie dostępny jest tylko jeden czysto elektryczny układ napędowy: silnik o mocy 154 KM zamontowany z przodu, osiągający prędkość 0-100 km/h w dziewięć sekund i zasięg według procedury WLTP wynoszący 254 mile (Red) lub 252 mile (La Prima) między ładowaniami. Fiat twierdzi, że ta liczba może wzrosnąć do 370 mil, gdy samochód jest używany w miejskim środowisku.
Standardowo samochód jest wyposażony w ładowarkę prądu stałego o mocy 100 kW, która naładuje baterię od 20 do 80 procent w 27 minut. W standardzie dostępna jest także pompa ciepła oraz ładowanie na prąd zmienny trójfazowy o mocy 11 kW – aczkolwiek jest to bardziej przydatne w Europie kontynentalnej, gdzie więcej domów jest wyposażonych w instalacje elektryczne o większej pojemności.
A, i jak obiecano, nie można kupić modelu 600e w kolorze szarym lub srebrnym. Poza modelem „Red”, można wybrać biały, czarny, zielony, pomarańczowy i niebieski. Niektóre odcienie wciąż są dość stonowane, ale żaden z nich nie może być nazwany nudnym szarym.
To brzmi obiecująco – ale wprowadzenie modelu jako małego samochodu czysto elektrycznego oznacza, że na razie cena jest dość wysoka. Model 600e Red kosztuje od 32 995 funtów, podczas gdy La Prima to wydatek w wysokości 36 995 funtów. Oba te modele są droższe od samochodów o podobnym rozmiarze z silnikiem spalinowym, a nie obejmują żadnych rządowych zachęt, tak jak w Niemczech czy Francji, co oznacza, że raty miesięczne nie będą tanie. Będzie interesujące zobaczyć, jak Fiat wyceni wersję hybrydową; nasze przypuszczenie jest, że będzie to wiecej niż za Juke, ale wciąż nie więcej niż 30 000 funtów.
600e nie może polegać tylko na wyglądzie; musi również spełnić wymogi dotyczące praktyczności, solidnych osiągów i odczucia premium w kabinie, aby być zgodnym z ceną.
Usiądź na przednich siedzeniach i poczujesz silny zapach Jeepa Avenger. Jest tam podobny ekran informacyjny w formacie skrzynki pocztowej, znajome rzędy przycisków (choć są rozsądne) do sterowania podstawowymi funkcjami i wyborem trybu jazdy poniżej ekranu oraz zmodyfikowana wersja tej samej składanej przegrody dla centralnej przestrzeni na drobne przedmioty. Jest trochę więcej elementów w kolorze nadwozia i regulowane oświetlenie otoczenia, więc nadal daje wrażenie eleganckiego środowiska z wysokiej jakości materiałów na odpowiednich obszarach, ale nie może dorównać oryginalności modelu 500.
Fiat podał wiele śmiało brzmiących informacji o tym, jak bardzo rozciągnął przestrzeń tylnej kabiny w porównaniu do swojego miejskiego modelu, ale prawda jest taka, że zespół inżynierów zrobił wszystko, co mógł przy użyciu zestawu mechanizmów wspólnych z innym pojazdem. Tak jak w przypadku Avengera, trochę ciasno jest z tyłu w modelu 600e; czterech osób o wzroście sześciu stóp może z trudem się zmieścić, ale pasażerowie na tylnej kanapie nie będą wdzięczni za dłuższą podróż.
Bagażnik ma pojemność 360 litrów, co mieści się między segmentem aut miejskich a kompaktami rodzinnych. Jest także podwójna podłoga, dzięki czemu można zwiększyć obszar załadunku lub łatwiej włożyć i wyjąć przedmioty (przy czym robienie tego tworzy miejsce pod podłogą do przechowywania kabli ładowania). W plastikowych wykończeniach bagażnika zintegrowano także kilka przydatnych haczyków, które pomagają utrzymać torby z zakupami na miejscu.
Jeśli chodzi o dynamikę, 600e bardziej skupia się na mieście niż Avenger, co znajduje odzwierciedlenie w podwoziu. Kierowanie jest lekkie, ale precyzyjne, a zawieszenie ma bardziej miękki charakter niż w przypadku Jeepa, dlatego też nadwozie nie jest tak sztywne w zakrętach, ale ma nieco większą elastyczność w radzeniu sobie z nierównościami na drodze. Ma również przyzwoitą przyczepność na zakrętach, więc jeśli staniesz się entuzjastą na drogach wiejskich, utrzyma się niezwykle dobrze.
Jest wystarczająca moc, aby to poprzeć; 600e jest stosunkowo lekki jak na samochód elektryczny, ważący nieco ponad tonę i pół, więc skromna moc kompensuje 260 Nm bezpośredniego momentu obrotowego. Wszystko to pomaga 600e uniknąć wrażenia, że jest niewystarczająco wyposażony na autostradach, a szczególnie dobrze wykonany jako crossover w mieście, z wystarczającą reakcją i zwrotnością, aby wskoczyć w szczeliny w ruchu (choć nie tak skutecznie jak model 500), oraz dobrze zrównoważonym pedałem hamulca po lewej stronie, co ułatwia płynne zatrzymywanie się.
Oczywiście można się pobawić trybami jazdy, w tym przełączyć w tryb Sport, który zapewni dodatkowe osiągi, ale po raz kolejny zastanawiamy się, czy potrzeba trybów, gdy „Normalny” tryb jest tak dobrze zbalansowaną konfiguracją.
Zauważyliśmy, że najnowszy silnik Steallantis jest wyrafinowany w innych produktach grupy, w tym w Avengerze, i tutaj jest taka sama sytuacja. Naprawdę, 600e jest dosyć cichy i komfortowy jako samochód przeznaczony do przemieszczania się, co sprawia, że dostarcza cechy bardziej niż wystarczające dla miasta.
System multimedialny Fiata jest dosyć prosty w użyciu i szybko reaguje na naciśnięcia klawiszy. Można szybko nawigować i nawet w wersji bez zainstalowanej nawigacji otrzymujemy bezprzewodowy Android Auto i Apple CarPlay, które pomagają podłączyć własne mapowanie z aktualnymi informacjami o ruchu drogowym.
Model: | Fiat 600e La Prima |
Cena: | 36 995 funtów |
Napęd: | Bateria o pojemności 54 kWh, 1x silnik elektryczny |
Moc/momemt obrotowy: | 154 KM/260 Nm |
Skrzynia biegów: | Automatyczna, jednoprędkościowa, napęd na przednie koła |
0-100 km/h: | 9,0 sekundy |
Maksymalna prędkość: | 134 km/h |
Zasięg: | 252 mile |
Ładowanie: | 88 kW (30-80% w 29 minut) |
Data rozpoczęcia sprzedaży: | Październik |
[ad_3]