[ad_1]
Po Grand Prix Włoch, 14. rundzie sezonu Formuły 1, Lance Stroll wyprzedzał kolegę z zespołu Fernando Alonso o 123 punkty w klasyfikacji.
W tym samym weekend Aston Martin spadł na czwarte miejsce w klasyfikacji konstruktorów, ustępując miejsca Ferrari. Bez mniejszego wkładu Strolla, którego zdobył tylko 47 punktów, zespół bez problemu zajmowałby tę pozycję.
Zespół chciał odbić się w ubiegłym weekendzie na Grand Prix Singapuru, ale Stroll poważnie rozbił swój samochód w Q1, co spowodowało, że nie wystartował w wyścigu. Szef zespołu Aston Martin, Mika Krack, powiedział, że wypadek Strolla pokazał, że jest on całkowicie zaangażowany w swój samochód.
Niezwykle trudny weekend mieli obaj kierowcy. Alonso w jednym momencie nazwał swój samochód „nieodjeżdżalnym” podczas wyścigu. Pomimo siódmej pozycji w kwalifikacjach, frustrująca niedziela sprawiła, że zajął 15. miejsce i po raz pierwszy w tym roku nie zdobył punktów.
Spadek formy Aston Martina częściowo wynika z tego, że rywale, tak jak McLaren, coraz częściej stają na podium. Ale coraz większa przewaga między Strollem a jego kolegą z zespołu rodzi pytania o jego występy.
Stroll zdobył pierwsze miejsce spośród dwóch samochodów Aston Martina tylko raz w tym roku. Wówczas Alonso miał wyraźnie lepsze tempo, ale nie wybrał go do przodu.
W wyścigach, w których oboje dojechali do mety, średnio Stroll był o 4,5 miejsca za kolegą z zespołu. Alonso zdobywa średnio prawie dziewięć punktów więcej niż jego partner zespołowy w każdy weekend. Podczas gdy Alonso do ostatniego weekendu zajmował trzecie miejsce w klasyfikacji kierowców, Stroll jest zagrożony spadkiem z pierwszej dziesiątki.
Reklama | Zostań zwolennikiem RaceFans i
Ale szef zespołu Aston Martin, Mika Krack, uważa, że to nie odzwierciedla wysiłków kierowców. „Nie ma wyraźnej różnicy w osiągach, jest wyraźna różnica w punktach” – powiedział w Monzy. „I ważne jest, aby rozróżnić te dwie kwestie”.
Mówi, że są okolicznościowe powody, dla których Stroll został tak wyraźnie pokonany przez Alonso. „My, jako zespół, analizujemy sezon z obu perspektyw, obojga kierowców. I my, jako zespół, musimy zrobić znacznie, znacznie lepszą robotę w tej części garażu. W strategii wyścigu, ale także mieliśmy problemy z niezawodnością, zawsze to dotykało tego samochodu. Więc musimy być o wiele lepsi w tym zakresie.”
Przytacza przykład Grand Prix Holandii, gdzie Alonso zakwalifikował się o sześć miejsc wyżej i zajął drugie miejsce, podczas gdy Stroll nie zdobył punktów po tym, jak był jednym z ostatnich kierowców wykonujących pierwszy postój w boksie.
„Musimy się cofnąć i przyjrzeć strategii, którą przyjęliśmy w Zandvoort. Myślę, że Lance miał silny weekend do tego momentu” – powiedział Krack.
Reklama | Zostań zwolennikiem RaceFans i
„Jako zespół musimy wziąć na siebie odpowiedzialność za decyzję, która nie była wystarczająco zdecydowana i zepsuła jego wyścig na końcu dnia. Musimy poprawić się w trudnych sytuacjach. To oczywiście mu nie pomaga.”
Aston Martin miał w tym roku „kilka problemów przez cały rok, które niestety zawsze dotykały tego samego” samochodu, dodał Krack.
Według Kracka zmiana składu kierowców na kolejny rok nie wchodzi w grę. „W przyszłym roku będziemy mieli dobrze ustawioną parę kierowców” – twierdzi. Zespół „nie rozważa obecnie” takiego scenariusza, że niedobór punktów Strolla w porównaniu do Alonso kosztował ich szanse na rywalizację o drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów.
„Myślę, że ogólnie między kierowcami zawsze jest pewna różnica, która można by powiedzieć, że nie jest normalna, tylko wynika z okoliczności. Czasami jest trochę ruchliwości. Czasami jeden ma trudność w jednym zakręcie. Ale normalnie kierowcy są różni na mniej więcej trzy dziesiąte części sekundy.” – mówi Krack.
Może tak było na początku sezonu, ale ostatnio przewaga ta się powiększyła. Stroll zdołał zmniejszyć swoją stratę do Alonso do poniżej trzech dziesiątych sekundy tylko na pięć okazji, ale nie od czasu Grand Prix Hiszpanii w czerwcu. W ostatnim weekendzie był piątym razem w ciągu sześciu weekendów, kiedy Stroll zakwalifikował się o ponad pół sekundy za swoim kolegą z zespołu.
Krack nie ma wątpliwości co do zaangażowania Strolla. „Widzieliśmy w ciągu ostatnich tygodni bardzo pracowitego kierowcę, który stara się analizować każdy najmniejszy szczegół, w którym może się poprawić. Pracuje w symulatorze, dużo jeździ, więc nie ma niczego, co wskazywałoby na przeciwnie”.
Reklama | Zostań zwolennikiem RaceFans i
Twierdzi również, że nie „myśli, że istnieje jakaś szczególna cecha” samochodu, „która będzie różna dla niego niż dla Fernanda” i dlatego przyczynia się do różnicy w tempie. Krack uważa, że występy Strolla w samochodzie „mogą być takie same” jak Alonso, i przytacza ostatnie dwa lata jako poparcie dla swojego stanowiska.
W 2021 i 2022 roku Stroll był kolegą zespołowym czterokrotnego mistrza świata Sebastiana Vettela. W pierwszym roku wspólnej jazdy zajęli od siebie miejsce różniące się o jedną pozycję w klasyfikacji, przy czym Stroll zdobył 79% punktów, które Vettel był w stanie zdobyć, ale w zeszłym roku Vettel zdobył więcej niż dwukrotnie więcej punktów niż jego partner zespołowy.
„Mieliśmy te wszystkie dyskusje, gdy Sebastian dołączył do zespołu i myślę, że poszło całkiem dobrze” – powiedział Krack. „I nie ma powodu, dla którego nie mogłoby być tak samo.
„Mieliśmy czterokrotnego mistrza świata. Ale nie patrzymy na to tak, jak wy, pod kątem tego, kto ile razy zdobył tytuł mistrza. Przynieśliśmy takiego klasy kierowcę, abyśmy jako zespół mogli zrobić kroki naprzód. I myślę, że wszyscy uczymy się dzięki obecności [dwukrotnego mistrza] Fernando, podobnie jak i Lance. Pod tym względem jest to normalne. I musimy również uczyć się z tego doświadczenia, i to jest coś, co robimy. Po stronie kierowców i po stronie zespołu”.
Kara za błąd przy wjeździe na pit stop, a następnie powolna zmiana opon w zeszłym weekendzie uniemożliwiły Alonso zwiększenie przewagi nad Strollem powyżej obecnych 123 punktów. Były większe różnice punktowe między partnerami zespołu, ale zazwyczaj w przypadku, gdy jeden z kierowców jest pretendentem do tytułu, jak w przypadku Maxa Verstappena i Sergio Pereza, którzy obecnie są oddzieleni 151 punktami.
Realistycznie patrząc, Stroll prawdopodobnie pozostanie w zespole, dopóki sam tego nie zechce, ponieważ jego ojciec jest właścicielem zespołu. Ale im większa jest przewaga punktowa, tym trudniej będzie ją wyjaśnić.
Reklama | Zostań zwolennikiem RaceFans i
Pominięto porównania nieodzwierciedlające rzeczywistości. Wartość ujemna: Stroll był szybszy; Wartość dodatnia: Alonso był szybszy
Dostarczamy wiadomości F1 od źródła
RaceFans stara się przekazywać swoim czytelnikom wiadomości bezpośrednio od kluczowych graczy Formuły 1. Robimy to częściowo dzięki hojnym wsparciu naszych zwolenników RaceFans.
Przyczyniając się kwotą 1 funta miesięcznie lub 12 funtów rocznie (lub równowartością w innych walutach), możesz pomóc pokryć koszty związane z produkcją niezależnego dziennikarstwa: podróże, pisanie, tworzenie, hostowanie, kontaktowanie się i rozwijanie.
Nasi czytelnicy wspierają nas z dumą od ponad 10 lat. Jeśli cieszysz się naszym niezależnym pokryciem, rozważ przystąpienie do RaceFans Supporter już dziś. Jako bonus, wszyscy nasi zwolennicy mogą również przeglądać stronę bez reklam. Zarejestruj się lub dowiedz się więcej za pomocą poniższych linków:
Sezon F1 2023
Przeglądaj wszystkie artykuły z sezonu F1 2023
[ad_2]
Oryginalny post